De TAPAS torsion box demonstrator, representatief voor een landingsklep van een passagiersvliegtuig of de staart van een business jet is dinsdag 24 juli op het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR belast tot een mogelijke breuk. De demonstrator bleek echter zo solide dat het zelfs bij een maximale belasting niet kapot ging. Met dit event is het certificatie test-programma van de demonstrator succesvol afgerond. Fokker Aerostructures heeft dit programma uitbesteed en gemonitord bij het NLR.
Na het aanbrengen van impact schades is het product onderworpen aan een reeks vermoeiingsbelastingen. Vervolgens zijn vier verschillende statische belastingen aangebracht van 165% Limit Load, zonder schade aan de composiet structuur. Daarbij is lokale knik waargenomen. Dat was ook een ontwerpdoel, om met een zo dun mogelijke huid het product maximaal te kunnen belasten. Tot slot zijn 100 Joule impacts aangebracht om zwaardere schade te creëren, waarna het product nogmaals aan vermoeiingsbelastingen is onderworpen. De schades vertoonden geen groei, wat te wijten is aan de hoge taaiheid van thermoplast materiaal.
De missie van het TAPAS-project is om Airbus en het Nederlandse thermoplasten cluster te positioneren voor komende Airbus-projecten. In TAPAS , het Thermoplastic Affordable Primary Aircraft Structure consortium , werken Nederlandse industriële ondernemingen en kennisinstellingen samen met vliegtuigproducent Airbus. Gezamenlijk zijn de acht Nederlandse partners actief in de Nederlandse luchtvaartindustrie en werken ze hecht samen met Airbus op het gebied van materiaal-, productie- en verbindingstechnologie en design. De technologie wordt gericht ontwikkeld voor toekomstige Airbus-toepassingen, waaronder primaire constructiedelen als romp en vleugels.