Onlangs zijn de resultaten van de Nederlandse trials voor Remote Tower operaties vastgelegd en openbaar gemaakt in een rapportage van de SESAR Joint Undertaking. Deze trials vonden september vorig jaar plaats.
Op 8 september 2016 werd in Nederland voor het eerst luchtverkeer op afstand geregeld. De luchtverkeersleiding van Groningen Airport Eelde werd overgedragen aan het Remote Tower Centre (RTC) van Luchtverkeersleiding Nederland-LVNL op Schiphol-Oost (LVNL hoofdkantoor). Tijdens een werksessie van ongeveer twee uur werden twee operaties uitgevoerd: een Single Remote Tower-concept waarbij het luchtverkeer op Groningen Airport Eelde live werd geregeld, en een Multiple Remote Tower-concept waarbij vanuit één werkpositie gelijktijdig het luchtverkeer op vliegveld Eelde en het gesimuleerde verkeer in een virtuele Maastricht Aachen Airport-omgeving werden geregeld.
Saab leverde het camerasysteem voor buitenbeelden op Groningen Airport Eelde, met o.a. een Pan-Tilt-Zoom-camera (PTZ) en verschillende overlay-opties. Het verkeer en de realistische verkeerstoren-werkomgeving voor Maastricht Aachen Airport werden gesimuleerd op het NLR ATC Research Simulator-platform (NARSIM). De gesimuleerde werkomgeving was geïntegreerd in de werkplek voor de live tests met Groningen. De tests begonnen met Single Remote controle van live-vliegverkeer in Groningen. Hierna werden gedurende 45 minuten Multiple Remote tests uitgevoerd. Naast het live-vliegverkeer in Groningen werden twee gesimuleerde vertrekkende en twee aankomende vluchten in de Maastricht-omgeving gecontroleerd door de RTC verkeersleider. Na een pauze van anderhalf uur werd ook de avondspits op Eelde op afstand geregeld vanuit het Remote Tower Centre van LVNL. In totaal werden er 37 live manoeuvres geteld op Eelde.
De demonstratie maakte deel uit van het Europese SESAR Large Scale Demonstration-project en werd uitgevoerd in samenwerking met de Zweedse luchtverkeersleiding LFV en de Duitse luchtverkeersleiding DFS, die elk een eigen demonstratiesessie uitvoerden. In Nederland lag de nadruk van de tests op de operationele haalbaarheidsaspecten van zowel het systeem als de plannen voor een drukker en complexer vliegveld zoals Groningen Airport Eelde. Verder werd de mogelijkheid geëvalueerd om het verkeer op twee vliegvelden tegelijkertijd te leiden.
De tests vormden een mijlpaal in het onderzoek naar de toepasbaarheid van het Remote Tower-concept in Nederland.
Verwacht wordt dat het Remote Tower-concept in de toekomst zal leiden tot een efficiëntere inzet van luchtverkeersleiders en lagere kosten voor luchtverkeersleidingsactiviteiten. NLR is van plan om zijn Remote Tower-simulatiefaciliteiten in de toekomst te gebruiken voor diverse onderzoeks-, ontwikkelings- en implementatieprojecten.
Zie ook deze video