NLR heeft vorige week op Twente Airport een aantal proeven uitgevoerd met het NLR testvliegtuig, een Cessna Citation zakenjet. Op dinsdag 13 september werden remproeven uitgevoerd, waarbij de landingsbaan kunstmatig nat was gemaakt. Op donderdag 15 en vrijdag 16 september werden er ook remproeven gedaan met het testvliegtuig, maar nu in een waterbak die was aangelegd op een deel van de landingsbaan.
NLR zocht een locatie waar ze een aantal bijzondere testen uit kon voeren; genoeg ruimte en een baan met een speciale toplaag waren vereisten. De toplaag, Antiskid van de firma Possehl, verhoogt de veiligheid tijdens het landen wanneer de baan nat is. Deze proeven werden gedaan om exact vast te stellen hoe stroef de landingsbaan is onder regenachtige condities. De landingsbaan werd nat gemaakt m.b.v. zes grote tankwagens die een grote hoeveelheid water op de baan gaan sproeiden.
Op donderdag en vrijdag werden er ook remproeven gedaan met het testvliegtuig, maar nu in een zogenaamde waterbak die was aangelegd op een deel van de landingsbaan. De waterhoeveelheid in deze bak kwam overeen met wat er tijdens hevige regenval kan ontstaan op een landingsbaan. Het doel van deze proeven was om te kijken wat de remprestaties van het vliegtuig waren onder deze extreme condities. De kennis die hieruit wordt opgedaan zal worden gebruikt om de regelgeving verder te verbeteren wat de veiligheid weer ten goede komt. De proeven van donderdag en vrijdag werden in het kader van een Europees onderzoek naar de verhoging van de vliegveiligheid gedaan.