NLR heeft afgelopen week op Twente Airport in opdracht van Airbus een aantal remproeven begeleid van een Airbus A400. De remproeven werden gedaan in een zogenaamde waterbak die door NLR was aangelegd op een deel van de landingsbaan. De waterhoeveelheid in deze bak kwam overeen met wat er tijdens hevige regenval kan ontstaan op een landingsbaan en de mogelijke aquaplaning die dat tot gevolg kan hebben. De apparatuur in het vliegtuig registreerde het gedrag van de remmen. Het doel van deze proeven is om te kijken wat de remprestaties van het vliegtuig zijn onder deze extreme condities en die prestaties indien nodig te verbeteren. Daarmee kan een mogelijke ‘runway overrun’, het voorbij de baan belanden van een vliegtuig na de landing, worden voorkomen.
De proeven van deze week zijn gedaan in het kader van het EU-programma Horizon 2020. Een onderdeel hiervan is Future Sky Safety en een onderdeel daarvan is weer het werkpakket ‘runway excursions’ dat wordt geleid door NLR. De kennis die hierin wordt opgedaan zal NLR gebruiken om de regelgeving te verbeteren en daarmee de vliegveiligheid nog meer te verhogen.
De test met de Airbus volgde op eerdere ‘waterbakproeven’ in september 2016 op de luchthaven Twente met de veel kleinere Citation, het onderzoekvliegtuig van NLR en TUDelft. De kennis die NLR met dergelijke testen opdoet kan het ook inzetten om verglijkbare proeven te doen met vliegtuigen van andere vliegtuigbouwers.
This research was funded from the EU’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under Grant Agreement No. 640597, but neither the report nor this press release necessarily reflects the views of the European Commission.