Het NLR is al meer dan 90 jaar een betrouwbare partner van de Nederlandse e en Defensie-industrie. In de ‘gouden driehoek’ van overheid, industrie en kennisorganisaties speelt net NLR een onmisbare rol als leverancier op maat gesneden en state of the art kennis en expertise. Daarmee vergroot het NLR de innovatieve slagkracht en het concurrerend vermogen van de Nederlandse defensie-industrie. Gezamenlijk geven NLR en industrie mede invulling aan de strategische ambities van Defensie. Op het NIDV Symposium 2012 tonen we daar een aantal illustratieve voorbeelden van.
Embedded Training voor de JSF
Met Embedded Training (ET) kunnen vliegers van gevechtsvliegtuigen efficiënt oefenen voor complexe conflictscenario’s. NLR heeft samen met Dutch Space voor Lockheed-Martin een ET-systeem ontwikkeld voor de F-35 Lightning II, beter bekend als Joint Strike Fighter (JSF). Dit Embedded Combat Aircraft Training System (E-CATS ) kan tijdens de vlucht in een trainingsscenario virtuele tegenstanders en andere rolspelers simuleren. Dit ET-systeem wordt standaard in de JSF opgenomen.
Het NLR heeft onlangs een overeenkomst met NATO Helicopter Industries (NHI) getekend om te komen tot het gebruik van Embedded Training systemen voor de bemanning van de NH90 helikopters.
Onderhoud en logistiek
Het NLR werkt aan de voorbereidingen voor het instandhoudingprogramma van de JSF. Als eerste zijn tools gemaakt voor het management van onderhoud (Prognostic & Health Management). Samen met de industrie en overheid positioneert het NLR zich voor toekomstig onderhoud en logistiek in de Europese regio.
Lichtgewicht materialen
Het NLR werkt aan lichtgewicht materialen zoals thermoplastische composieten en Fibre Metal Lambinates omdat een lager vlieggewicht en lagere luchtweerstand tot minder brandstofverbruik leiden. NLR’s onderzoek naar constructies gebaseerd op lichtgewicht materialen is tevens gericht op een goedkopere en milieuvriendelijke productiewijze voor MKB en industrie. Vooral de ontwikkeling van productiemethoden zoals Resin Transfer Moulding en Advanced Fibre Placement van thermoharders en thermoplasten zijn onderwerp van onderzoek, test en evaluatie. Essentieel voor gebruik door de industrie is ook de detectie van schades, reparaties en inzicht in het gedrag na reparatie.
Composieten drag brace
Samen met Fokker Landing Gear werkt het NLR aan een composieten onderdeel voor het landingsgestel van de JSF. Deze drag brace is een stang die het landingsgestel vergrendelt en die ervoor zorgt dat het landingsgestel in positie blijft bij de landing. Tot nu toe zijn deze onderdelen altijd van aluminium of staal geweest. Een drag brace van hoogwaardige composieten (zeer sterke en lichte kunststofvezels) is lichter waardoor de JSF minder brandstof verbruikt. Ook is het composieten onderdeel minder onderhoudsgevoelig.
Avionica voor de NH90 helikopter
In samenwerking met nationale en internationale partners en het MKB neemt het NLR deel aan het ontwerp en de ontwikkeling van avionica apparatuur voor de NH90 helikopter. Zo heeft het NLR Fokker Landing Gear ondersteund met het ontwerp en de ontwikkeling van de controller voor het neuswielstuursysteem van de NH90 helikopter. Het NLR heeft de controller ontworpen, ontwikkeld, en de prototypes gemaakt. De kwalificatietesten zijn grotendeels in NLR faciliteiten uitgevoerd. De controller is de intelligentie van het neuswielstuursysteem dat geïnstalleerd wordt op de Nato Frigate Helicopter (NFH), één van de twee versies van de NH90. De huidige NFH-variant van de NH90 helikopters vliegt dus met een door het NLR ontworpen controller voor het neuswielstuursysteem.
Het NLR is een strategische partner van de Nederlandse luchtvaart- en defensie gerelateerde industrie. Het NLR legt hierbij, samen met de industrie, de focus op concurrentiekracht en duurzame productiviteitsgroei en ook op flexibiliteit en betaalbaarheid. Dat doen we door samen te werken aan innovatie. Industrie en NLR werken samen om kennis om te zetten in producten voor de markt. Test en evaluatie met moderne faciliteiten zoals die op het NLR zijn daarbij belangrijk.