Onlangs is op de Autosalon in Geneve de PAL-V Liberty gepresenteerd, de eerste vliegende auto van Nederlandse makelij. De PAL-V is een zogenaamde ‘gyrocopter‘, een toestel waarvan je de wieken kunt inklappen en die je daarna als auto kunt gebruiken. NLR was (mede) verantwoordelijk voor het ontwerp van de composieten rotorbladen en propeller, het ontwikkelen van de hiervoor benodigde fabricagemethoden en voor de fabricage van de eerste producten voor (vlieg)testen.
Het verschil tussen een gyrocopter en een helikopter is dat de wieken van een gyrocopter door de wind worden aangedreven en niet door een motor. Een duw-propeller geeft het toestel een voorwaartse snelheid en daarmee wind die de rotor doet draaien. Dat geeft meteen een veiligheidsvoordeel omdat landen ook zonder motor nog prima kan, de rotor werkt dan als parachute. Daarmee is PAL-V wat betreft het rotorsysteem technisch eenvoudiger dan een helikopter, maar heeft het wel een ‘aanloopje’ nodig om te kunnen opstijgen. Ook kun je de rotor alvast stilstaand ‘opspinnen’ via een zogeheten pre- rotator (elektrisch aangedreven) en die energie verkort de aanloop. Zelfs verticaal opstijgen behoort dan tot de mogelijkheden.
De tweemotorige PAL-V Liberty biedt plaats aan twee personen en heeft op de weg een topsnelheid van 160 kilometer per uur en in de lucht van180 kilometer per uur. Het heeft een maximale vlieghoogte van 11.000 voet (3300 meter) en kan 650 kilometer afleggen. Het switchen van ‘road-mode’ naar ‘air-mode’ gebeurt deels met de hand tijdens de verplichte pre-flight inspectie (walk-around) en duurt ongeveer tien minuten. Op dit moment wordt gewerkt aan de certificatie door de Europese luchtvaartautoriteiten. De eerste productieserie van de PAL-V Liberty kan naar verwachting in 2019 starten en zal 50 stuks omvatten. Klanten moeten over een vliegbrevet beschikken en zullen wat betreft de unieke eerste serie ongeveer 500.000 euro per exemplaar moeten neertellen.
De PAL-V is een revolutionair personal transport concept dat een antwoord geeft op de toenemende vraag naar individueel en efficiënt vervoer voor de middellange afstand. Het vervult een behoefte aan laagdrempelig en gecombineerd vervoer over de weg én door de lucht, dat snel, veilig en betrouwbaar is. Daarmee mikt PAL-V op de bemiddelde zakenreiziger, maar ook op hulpdiensten als politie en brandweer. Elektrische of hybride aandrijvingen zijn mogelijk.
De bijdrage van NLR aan dit project past in de strategie om niet alleen oplossingen te bieden voor de uitdagingen in de aerospace sector van vandaag en morgen maar ook om kennis te ontwikkelen en toe te passen ten behoeve vervoersconcepten en platforms in de toekomst.
Zie hier de video van de PAL-V Liberty.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door EFRO-Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.