De Nanyang Technological University (NTU) in Singapore heeft recent een van ’s werelds meest geavanceerde en grootste luchtverkeersleidingssimulatoren gelanceerd. De nieuwe toren en radarsimulatoren draaien op de simulatiesoftware van Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Het betreft de software van NLR’s luchtverkeersleidingssimulator NARSIM*.
Singapore is een klein staatje maar strategisch belangrijk door de drukke luchtverkeersstromen van en naar de buurlanden, waaronder Maleisië. De luchtverkeersleiding van Singapore bedient daarnaast de South China sea, waar weinig radardekking is. Met de onlangs geopende faciliteit willen de NTU-onderzoekers innovaties in de regeling van het vliegverkeer versnellen en ondersteunen zodat ze een leidende rol gaan spelen in het onderzoek naar de inrichting van het luchtruim in de regio.
Flexibiliteit
Door gebruik te maken van NLR’s simulatie software heeft NTU een zeer flexibele onderzoeksfaciliteit in handen. De onderzoekers kunnen de gehele faciliteit aanpassen zoals het uitbreiding van bestaande functies, het toevoegen van nieuwe functies, het veranderen van radarschermen of het aanpassen van procedures en routes.
Erik-Jan Hartlieb van het NLR: “Bijzonder is dat NTU de faciliteit helemaal zelf kan inrichten. Ze hebben volledige toegang tot de sourcecode en daardoor is NTU niet afhankelijk van een leverancier om bepaalde functies aan te passen of geheel nieuw te ontwikkelen.”
NTU heeft de faciliteit opgezet in samenwerking met de Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS) en DLR, het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum. Onderwerpen die in de nabije toekomst op het programma staan, zijn flow management, route optimalisation, UAS integration, human factor research, taxi guidance en airborne-assured separation.
Support
Het NLR is verheugd dat NTU voor hun luchtverkeersleidingssimulatoren voor NARSIM heeft gekozen. Intussen heeft het NLR opleidingen bij NTU gegeven, zodat NTU met NARSIM aan de slag kan. De komende periode kan NTU terecht bij het NLR voor ondersteuning bij de inzet en verdere ontwikkeling van hun simulator. DLR heeft voor de NTU-faciliteit de eisen voor de hardware opgesteld en in samenwerking met NLR een demonstratie omgeving opgezet van Changi tower en radar verkeersleiding.
User community
NTU wordt tevens lid van de NARSIM user community. De andere leden zijn de Zweedse luchtverkeersleidingorganisatie LFV, DLR en NLR. Het doel van deze community is het gezamenlijk uitbreiden en verbeteren van de NARSIM simulatiesoftware. Deelnemers leren veel van elkaars NARSIM simulaties en de nieuwe NARSIM ontwikkelingen kunnen ze van elkaar gebruiken. Door de samenwerking binnen de community wordt NARSIM versneld naar een hoger niveau getild.
*Over NARSIM:
NARSIM is een realistische real-time simulator van het NLR die de werkomgeving van luchtverkeersleiders nabootst. Het bestaat uit NARSIM Radar (radar verkeersleidingssimulator) en NARSIM Tower (toren verkeersleidingssimulator). Hiermee ontwikkelen, testen en valideren het NLR en andere NARSIM gebruikers nieuwe operationele luchthavenconcepten, tools, procedures en ‘de human factor’ in de verkeerstoren. De NARSIM software is volledig schaalbaar en kan gebruikt worden vanaf een enkele laptop tot een complexe geïntegreerde radar- en torenomgeving met meerdere verkeerleiders werkplekken en vliegers.
Meer info: narsim.org