NLR heeft in samenwerking met de Technische Universiteit Delft een systeem ontwikkeld waarmee vliegtuigen die een CDO (Continuous Descent Operations) of ‘glijvlucht’ uitvoeren met behoud van punctualiteit arriveren op de luchthaven. NLR heeft dit systeem, TEMO (Time and Energy Managed Operations) genaamd getest met het Cessna Citation II onderzoeksvliegtuig tijdens verschillende naderingen op luchthaven Eelde Airport. De testvluchten zijn uitgevoerd met ondersteuning van de Universitat Politècnica de Catalunya, PildoLabs en het KNMI. TEMO is een ontwikkeling medegefinancierd binnen het CleanSky Joint Technology Initiative research program, als onderdeel van Systems for Green Operations Integrated Technology Demonstrator.
CDO’s hebben als grote voordeel dat vliegtuigen minder geluid produceren, minder brandstof verbruiken en daarmee de CO2 emissie beperken. Het nadeel is dat vliegtuigen die een CDO uitvoeren uit veiligheidsoverwegingen een grotere onderlinge afstand in acht moeten nemen, wat ten koste gaat van de capaciteit van een luchthaven. Om die reden worden CDO’s op Schiphol bijvoorbeeld alleen ’s nachts uitgevoerd. Het TEMO-systeem maakt het mogelijk een CDO uit te voeren zonder dat dit ten koste gaat van de punctualiteit van de vlucht én van de capaciteit van de luchthaven.
Het TEMO systeem rekent een optimale ‘glijvlucht’ nadering uit, rekening houdend met de mogelijkheden van het vliegtuig, de gewenste aankomsttijd en de weersvoorspellingen. Het hieruit voortvloeiende dalingsplan wordt uitgevoerd door aansturing van de hoogteroeren van het vliegtuig met behulp van een experimenteel Fly-by-Wire besturingssysteem. Tijdens de daling wordt minimaal gebruik gemaakt van stuwkracht en remkleppen. Er zijn verschillende varianten getest om afwijkingen t.o.v. het uitgerekende dalingsplan te compenseren. Tijdens de testvluchten in Eelde werd aangetoond dat tijdsafwijkingen van de geplande aankomsttijd van minder dan tien seconden mogelijk zijn.
NLR heeft jarenlang aan deze technologie gewerkt en alle TRL (Technology Readiness Level) -fase’s doorlopen tot en met TRL-fase 5. Deze vliegproeven tonen aan dat het systeem ook in de praktijk kan werken. De volgende stap is inbouw van TEMO in de huidige cockpit-architectuur.
Zie ook deze video over TEMO
Zie onze blogpagina over CDO’s: