Onlangs is het model van de Koreaanse LAH-helikopter voor de derde keer getest in de DNW-windtunnel. Het model is door NLR ontworpen in opdracht van KAI-Korea Aerospace Industries, waarbij voor 60 procent gebruik gemaakt is van 3D geprinte kunststof elementen. Het model is sinds begin 2016 aan verschillende windtunneltests onderworpen, van de eerste ‘kale’ standaardconfiguratie tot het huidige gedetailleerde model met o.a. antennes en wire-cutters.
De opdracht voor het maken en testen van een windtunnel model past in de NLR-strategie meer opdrachten binnen te halen van OEM’s en vloeit direct voort uit de hechte relatie die KAI en NLR de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Zo heeft NLR in het voorjaar in Seoel in een simulator het Fly-By-Wire (FBW) systeem van de KUH Surion helikopter geëvalueerd. Daarbij beoordeelde NLR of de besturing in staat is tot slalom vliegen, ‘hoveren’ of een rondje om de eigen as draaien. Ook assisteert NLR de Koreaanse helikopterbouwer bij de ontwikkeling van de op zeeschepen landende KUH-1M helikopter en draagt het bij aan het testprogramma van de civiele Surion-helikopter die onder omstandigheden vliegt waarin ijsvorming optreedt.
NLR heeft een wereldreputatie op het gebied van windtunnelmodellen: grote vliegtuigfabrikanten kloppen geregeld bij NLR aan de poort voor het bouwen en testen van modellen bij DNW of andere windtunnels. De reden is dat NLR in vergelijking met machinefabrikanten ook complexe en/of grote hoeveelheden sensoren en werkende aandrijvingen inbouwt in het model, die daardoor dus ook echt vermogen hebben en daadwerkelijk ‘draaien’. Daarnaast is de doorlooptijd voor de bouw van modellen bij NLR in vergelijking met buitenlandse kennisorganisaties zeer kort. NLR slaagt daar onder meer in door direct met de bouw van het model te beginnen, ook al is het ontwerp nog niet definitief. Dat betekent dat de fabrikant, nadat hij het ontwerp van zijn nieuwe toestel heeft afgerond, geen kostbare tijd hoeft te verliezen met lang wachten op het model waarmee hij zijn ontwerp verifieert.