In 2012 zijn er 407 mensen omgekomen bij vliegtuigongevallen wereldwijd. Dat is minder dan het jaarlijks gemiddelde dat op 820 doden ligt. Dit blijkt uit de voorlopige cijfers van het NLR-Air Transport Safety Institute (NLR-ATSI).
Wat betreft de vliegveiligheid was 2012 een heel goed jaar. Wereldwijd zijn er 101 ongevallen met commerciële vluchten gemeld, waarvan 13 met fatale gevolgen voor de inzittenden. De laatste tien jaar waren er jaarlijks gemiddeld 130 ongevallen waarvan 27 met fatale gevolgen. Deze cijfers gelden voor commerciële vluchten van vliegtuigen zwaarder dan 5,7 ton. Er vonden net als voorgaande jaren relatief veel fatale ongevallen plaats in Afrika (5). In Europa waren er geen fatale ongevallen. Ongevallen waarbij vliegtuigen tijdens de start of de landing van de baan afraakten kwamen in 2012 het meest voor (26% van alle ongevallen). Dit aandeel is de afgelopen jaren sterk toegenomen.
Het grootste ongeval in 2012 betrof een vliegtuig van DANA Air dat in een bewoond gebied terecht kwam tijdens een noodlanding op de luchthaven van Lagos, Nigeria. Hierbij kwamen 163 mensen om het leven waarvan 10 op de grond. Een ander groot ongeval vond plaats op de luchthaven van Islamabad, in Pakistan. Een vliegtuig van Bhoja Air stortte tijdens de landing neer. Er kwamen 127 mensen om het leven bij dit ongeval. Er was ook een groot vliegtuigongeval met een vrachtvliegtuig van Aero Service die tijdens de nadering op de luchthaven van Brazzaville (Congo) op een aantal huizen neerstortte. Hierbij kwamen op de grond 25 mensen om het leven en raakte er minstens 14 ernstig gewond.
Bezoek ook onze Luchtvaartveiligheid capability pagina.