In het DERPHOSA-project werkt het NLR samen met partners aan een nieuwe technologie voor cockpitdisplays. In 2014 heeft deze nieuwe technologie de validatietesten met glans doorstaan op tien kilometer hoogte in extreem fel zonlicht.
De ‘backlights’ in de huidige cockpitdisplays zijn gebaseerd op LED-technologie (Light Emitting Diodes), waarbij witte LED’s of drie-kleuren LED’s gebruikt worden. Deze technologie wordt gekenmerkt door relatief snelle veroudering en complexe aansturing. Het DERPHOSA-consortium heeft daarom een nieuw backlight-concept ontwikkeld. Het betreft een eenvoudiger concept met een stabielere kleurenopbrengst.
Het nieuwe backlight-systeem is gebaseerd op kleurenconversie door remote phosphor. Naast de LED verlichting als lichtbron wordt in het nieuwe type display gebruik gemaakt van een fosfor plaat, die ervoor zorgt dat het blauwe LED licht wordt omgezet in wit licht.
Het DERPHOSA-consortium bestaat uit NDF Special Light Products (Nederland), BARCO (België), PHLOX (Frankrijk) en het NLR. Het NLR is coördinator van DERPHOSA en zorgde tijdens de ontwikkeling van de display voor het integreren van de LED’s en de aansturing ervan. Verder heeft het NLR support geleverd bij het elektrisch en mechanisch design en de omgevingstesten uitgevoerd.
In de zomer van 2014 is de Display Unit van DERPHOSA gepresenteerd op de Farnborough Airshow.
Om vervolgens de optische eigenschappen van de nieuwe display te testen op 10 kilometer hoogte heeft het NLR validatietesten gedaan met haar laboratorium vliegtuig de Cessna Citation. Deze testvluchten vonden eind 2014 plaats boven de Noordzee. Om het felle zonlicht in verschillende invalhoeken op het scherm te krijgen, werden grote cirkels gevlogen om zo de kwaliteit van de display te testen.
Uit deze validatietesten is gebleken dat het nieuwe display goed scoort. De nieuwe technologie zorgt voor een beter contrast en een grotere helderheid dan de huidige displays.
Bekijk deze DERPHOSA video clip. Hij is er ook in een extended version.