Ambtenaren die zich bezig houden met ruimtelijke ordening hebben weinig inzicht in het werk en de gedachtegang van verkeersleiders. Een workshop over Air Traffic Management op het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) gaf hun meer inzicht.
Vertegenwoordigers van gemeenten rondom luchthavens vragen zich af waarom vliegtuigen niet om de huizen kunnen vliegen in plaats van eroverheen. Mede daarom organiseerde het NLR samen met de Airport Regions Conference (ARC) en EUROCONTROL een workshop over Air Traffic Management (ATM) en spatial planning interpendies. Met als doel: bestuurders inzicht geven in ATM en vliegprocedures, met speciale aandacht voor geluid.
Verkeerleiders moeten zich houden aan extreem veilige vliegprocedures. Als de ene vliegroute wordt verlegd, heeft dat gevolgen voor ander vliegverkeer. In de workshop werd het werk van de verkeersleider uitgelegd. Hoe worden vliegroutes ontworpen en waarom? Voor een helder beeld over het werk van de verkeersleider en piloot vlogen gemeentebestuurders zelf in de vluchtsimulator GRACE een Continuous Descent Approach, dat is een glijvlucht waarbij de motoren stationair draaien zodat omwonenden minder vliegtuiggeluid ervaren. Daarnaast leidden de deelnemers het vliegverkeer op Rotterdam Airport in NLR’s torensimulator NARSIM.
De workshop werd bijgewoond door vertegenwoordigers van gemeenten rondom luchthavens uit Nederland (provincie Noord-Holland en gemeente Haarlemmermeer) en uit het buitenland (Vlaanderen, Frankfurt, Wenen, Dublin, Helsinki, Londen, Göteborg en Warschauw). Uit de workshop blijkt verder dat ATM en de gemeenteambtenaren die betrokken zijn bij de ruimtelijke ordening meer met elkaar moeten overleggen zodat er meer begrip ontstaat voor beide partijen.
Ambtenaren die zich bezig houden met ruimtelijke ordening hebben weinig inzicht in het werk en de gedachtegang van verkeersleiders. Een workshop over Air Traffic Management op het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) gaf hun meer inzicht.
Vertegenwoordigers van gemeenten rondom luchthavens vragen zich af waarom vliegtuigen niet om de huizen kunnen vliegen in plaats van eroverheen. Mede daarom organiseerde het NLR samen met de Airport Regions Conference (ARC) en EUROCONTROL een workshop over Air Traffic Management (ATM) en spatial planning interpendies. Met als doel: bestuurders inzicht geven in ATM en vliegprocedures, met speciale aandacht voor geluid.
Verkeerleiders moeten zich houden aan extreem veilige vliegprocedures. Als de ene vliegroute wordt verlegd, heeft dat gevolgen voor ander vliegverkeer. In de workshop werd het werk van de verkeersleider uitgelegd. Hoe worden vliegroutes ontworpen en waarom? Voor een helder beeld over het werk van de verkeersleider en piloot vlogen gemeentebestuurders zelf in de vluchtsimulator GRACE een Continuous Descent Approach, dat is een glijvlucht waarbij de motoren stationair draaien zodat omwonenden minder vliegtuiggeluid ervaren. Daarnaast leidden de deelnemers het vliegverkeer op Rotterdam Airport in NLR’s torensimulator NARSIM.
De workshop werd bijgewoond door vertegenwoordigers van gemeenten rondom luchthavens uit Nederland (provincie Noord-Holland en gemeente Haarlemmermeer) en uit het buitenland (Vlaanderen, Frankfurt, Wenen, Dublin, Helsinki, Londen, Göteborg en Warschauw). Uit de workshop blijkt verder dat ATM en de gemeenteambtenaren die betrokken zijn bij de ruimtelijke ordening meer met elkaar moeten overleggen zodat er meer begrip ontstaat voor beide partijen.