Fokker en het NLR hebben in Marknesse een fabriek geopend voor composiet vliegtuigonderdelen. De fabriek produceert onderdelen voor landingsgestellen en ontwikkelt tegelijkertijd nieuwe fabricagetechnieken voor hoogwaardige composieten. Andere hightech bedrijven die composieten ontwikkelen, kunnen bij de fabriek terecht om deze materialen te laten testen en de productie te automatiseren. In de Pilot Plant staat een van de grootste gerobotiseerde vlechtmachines voor composiet vezels van Europa. Ineke Dezentjé Hamming – Bluemink, voorzitter van FME en initiatiefnemer van Smart Industry opent de Pilot Plant.
De nieuwe ‘Automated Composite Manufacturing Pilot Plant’ wordt alom gezien als een belangrijke stap om de hoogwaardige kennis over composieten in Nederland uit te bouwen. Niet alleen in de vliegtuigindustrie zijn composieten in opmars ter vervanging van stalen of aluminium onderdelen. Composieten zijn vaak sterker, duurzamer en goedkoper en kunnen op talloze terreinen worden toegepast.
De ACM Pilot Plant start met de verdere robotisering van de productie van composiet onderdelen van het landingsgestel. In bredere zin richt de fabriek zich op de productie van composieten die met industriële harsen worden versterkt. De fabriek beschikt daartoe over ultramoderne apparatuur, waaronder één van de grootste gerobotiseerde vlechtmachines voor composiet vezels in Europa.
De ACM Pilot Plant staat open voor andere bedrijven die hun composieten op grote schaal in productie willen nemen, ook buiten de luchtvaartsector. De unieke kennis en faciliteiten in Marknesse zijn bij uitstek geschikt om de meest (kosten)efficiënte productiemethodes ontwikkelen. Vaak is het juist deze laatste stap tussen een prototype en een productlancering die het lastig maakt om innovaties op de markt te brengen.
Het is tot stand gekomen onder een Publieke-Private Samenwerking tussen Fokker Landing Gear en het NLR, in nauwe samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder. Daarmee is de Pilot Plant de belichaming van de ‘gouden driehoek’ tussen industrie, kennisinstellingen en overheid. De ACM Pilot Plant wordt onderdeel van het ‘Smart Industry Fieldlab Flexible Manufacturing’ waarvoor op dit moment plannen voor verdere ontwikkeling worden uitgewerkt.
In de Pilot Plant, die een oppervlakte van 500m2 heeft, zullen een twintigtal hoogopgeleide automatiseringsexperts en operators werkzaam zijn om het productieproces te automatiseren, optimaliseren en verduurzamen.
Fokker en het NLR zetten met de opening van deze fabriek een kroon op een jarenlange samenwerking. Directeur Frank Mulders van Fokker Landing Gear ziet de fabriek als een resultaat van jarenlange succesvolle samenwerking rond procesinnovatie van Fokker het NLR met het Ministerie van Economische Zaken, de Koninklijke Luchtmacht, regionale overheden en opleidingsinstituten. Mulders: “Deze geautomatiseerde pilot plant werkt aan state-of-the art productieprocessen. Voor Fokker, als toeleverancier van de mondiale luchtvaartindustrie, maar ook voor andere Nederlandse bedrijven is dit een belangrijke stap op weg naar duurzame composietonderdelen productie in Nederland.”
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium ziet de ACM Pilot Plant als een logische stap in de samenwerking tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid om de innovatiekracht van Nederland te versterken. CEO Michel Peters stelt dat Nederland internationaal een leidende positie inneemt bij de ontwikkeling en toepassing van composiet materialen in de luchtvaart. “De Pilot Plant die wij vandaag openen zet Flevoland verder op de kaart als internationaal centrum voor composiet. Het is het fysieke bewijs dat instellingen voor toegepast onderzoek zoals het NLR de innovatiekracht van de Nederlandse industrie en het MKB versterken. En dat samen met overheid en industrie.”
Ook Jan-Nico Appelman, gedeputeerde van de provincie Flevoland is blij met de nieuwe fabriek: “De afgelopen jaren heeft de provincie gebouwd het investeringsklimaat van Flevoland. Kavels op bedrijventerreinen kan men overal afnemen, maar hier in Flevoland rondom het al bestaande Field Lab van het NLR vinden bedrijven de unieke combinatie van theorie en praktijk. De nieuwe fabriek met Fokker maakt het alleen maar interessanter voor bedrijven die composieten produceren.”