Door opwaaiend zand ziet een landende helikopterpiloot in een woestijn soms nauwelijks iets. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) werkt sinds kort voor defensie aan oplossingen om de piloot te ondersteunen bij deze uitdagende landingen.
Helikopter brown-out is door missies in Afghanistan en Irak internationaal een hot topic geworden. Door de stofwolk die landende helikopters kunnen opwerpen, verliest de vlieger in de laatste seconden voor de landing geheel of gedeeltelijk het zicht op de omgeving. Daardoor kunnen onveilige situaties ontstaan.
Defensie vraagt het NLR daarom haalbare en betaalbare oplossingen aan te bevelen voor de helikopters die de Nederlandse krijgsmacht inzet tijdens tactische operaties. Het gaat dan met name om transporthelikopters zoals de Chinook. Een mogelijke oplossing die NLR zal onderzoeken is het gebruik van een Helmet Mounted Display (HMD). Dit is een helm met daaraan vast een kleine display voor de ogen. Vliegers zien daarop tegelijkertijd met de omgeving ook geprojecteerde symbolen en sensorinformatie. De informatie die op de HMD wordt aangeboden, ziet de vlieger als hij goed zicht heeft maar ook als een stofwolk zijn zicht sterk vermindert. De nieuwe technologie zal in het Helicopter Pilot Station (HPS), de helikoptersimulator van het NLR worden gedemonstreerd.
Ook het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Amerika zijn actief bezig het brown-out probleem aan te pakken. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar dust penetrating sensoren -sensoren die door stof en zand kunnen kijken. En ook naar computergegenereerde weergaven van de landingsomgeving voor de piloot in de cockpit. Echter een kant-en-klare oplossing is er nog niet. Daarom zal het NLR voor defensie de internationale technische ontwikkelingen op bruikbaarheid beoordelen voor de Nederlandse situatie , rekening houdend met het type helikopters dat Nederland gebruikt en het type missie.
Het NLR beschikt over de juiste mix van kennis over en ervaring op het gebied van helikopters, avionica, military operations en human performance waardoor ze deze opdracht voor defensie kan uitvoeren. Kansrijke oplossingen voor helikopter brown-outs gaat het NLR in huis demonstreren in de recent opgewaardeerde simulator Helicopter Pilot Station (HPS).