Toestel keuring
De meeste nieuwe drones zullen gaan vallen onder de Europese regelgeving en voorzien worden van een CE-keurmerk. In de categorie SPECIFIC geldt dat de operator ervoor moet zorgen dat het toestel geschikt is voor een vlucht met het vastgestelde risico te ze hiervoor Europese regelgeving drones. Als de drone geen CE-keurmerk heeft dat past bij die operatie moet de operator zelf de onderbouwing aanleveren. Hiervoor kan de technische keuring op basis van de AS-RPAS2 een geschikte onderbouwing zijn.
NLR is een erkende keuringsinstantie voor het uitvoeren van technische keuringen op basis van de AS-RPAS2.
De AS-RPAS2 is door ILT opgesteld voor drones die onder de Nederlandse regelgeving ROABL een Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (S-BvL) nodig hadden. Op grond van deze technische keuring kan een S-BvL worden afgegeven. Dit betreft dus drones die voorzien zijn van Bewijs van Inschrijving (BvI) en een PH-registratie.
De technische keuring vindt plaats aan de hand van technische eisen (AS-RPAS2) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze kunt u hieronder downloaden.
De RPAS technische keuring bestaat uit een documentatiecheck, een grondinspectie en een vluchtinspectie.
Documentatiecheck U dient de documentatie aan te leveren waarin de technische gegevens van de RPAS worden beschreven en hoe er wordt omgegaan in noodsituaties. In veel gevallen kan de fabrikant deze informatie aanleveren. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om alle benodigde informatie in de juiste vorm aan te leveren. NLR zal u na aanmelding voorzien van een vragenlijst met wat er in de technische documentatie moet zijn beschreven, u dient deze vragen te beantwoorden en checkt daarmee gelijk of alle noodzakelijke informatie aanwezig is. |
|
Grondinspectie Het RPAS toestel wordt geïnspecteerd en beoordeeld aan de hand van vastgelegde technische eisen. Het RPAS toestel moet dusdanig zijn gebouwd dat het bestand is tegen de verwachte condities die tijdens de operatie kunnen voorkomen. Naast de mechanische kant, komen bij de inspectie o.a. motor, energievoorziening, data link en elektronica aan bod. |
|
Vluchtinspectie Tijdens testvluchten moet duidelijk worden of het RPAS toestel voldoet aan de technische eisen die niet kunnen worden geverifieerd uit de documentatie of door middel van een inspectie op de grond. Hierbij worden alle mogelijke vliegmodes en noodscenario’s uitgevoerd en beoordeeld. Het vluchtdeel van de keuring wordt uitgevoerd door opdrachtgever, onder toezicht van het NLR. Opdrachtgever mag dit slechts doen als is vastgesteld dat hij over voldoende vliegvaardigheid beschikt (of door het kunnen tonen van een RPA-L of het kunnen onderbouwen van vliegvaardigheid). Het NLR is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit handelingen van opdrachtgever tijdens het uitvoeren van deze vliegtest. Evenmin is NLR aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit een technisch mankement aan het toestel op het moment van het uitvoeren van de vliegtest. Opdrachtgever vrijwaart het NLR voor aanspraken van derden die voortvloeien uit handelingen van opdrachtgever of uit een technisch mankement tijdens het uitvoeren van de vliegtest. |
|
Kosten Dit kan afhankelijk zijn van de complexiteit van het toestel. Neem hiervoor contact met ons op. |
|
Locatie NLR Drone Centre, Marknesse-Flevoland |
|
Datum: Neem hiervoor contact met ons op. We stellen de datum voor de grond en vluchtinspectie samen in overleg vast. |
Wordt mijn toestel wel goedgekeurd?
NLR kan op voorhand niet aangeven of uw toestel wel of niet goedgekeurd, als dan niet met een kleine modificatie, zal worden. NLR voert al vele jaren keuringen uit en heeft daardoor een goed beeld of er zich bij een bepaald merk en type negatieve ervaringen zijn geweest. Belangrijk is dat alle onderdelen en de bedrading geïnspecteerd kunnen worden. Wanneer dit niet het geval is zal de fabrikant moeten aantonen dat het specifieke toestel aan de technische eis voldoet.
Software updates
Tijdens de keuring worden de soft- en firmware versies genoteerd. Omdat na de keuring het toestel een S-BvL krijgt mag u uw toestel niet meer updaten, immers de configuratie veranderd dan. Indien dit toch noodzakelijk blijkt, is het S-BvL niet meer geldig en dient er een herkeuring plaats te vinden door een erkende keuringsinstantie zoals het NLR.
Periodiek organiseert het NLR herkeuringsdagen voor RPAS toestellen met een S-BvL waarvan de software en/of firmware geüpdatet is. Voor deze herkeuring wordt een slot van twee uur gereserveerd waarin de software updates worden geverifieerd doormiddel van een grondinspectie en testvluchten.
Indien u uw toestel wilt opgeven voor een herkeuring naar aanleiding van een software update kunt u contact met ons opnemen via dronecentre@nlr.nl.
De kosten voor een herkeuring na een software update bedragen €375 (excl. BTW) voor toestellen waarbij de initiële technische keuring door het NLR is uitgevoerd. Indien er RPAS gerelateerde problemen ontstaan tijdens de vluchten en de herkeuring niet binnen de gestelde 2 uur kan worden afgerond, dan worden er mogelijk aanvullende kosten in rekening gebracht.