Een ROC vergunning is zwaarder dan een ROC-light, vanwege de opleidingen en keuringen. In de praktijk betekent dit dat u met een volledige ROC vergunning meer mag doen met de drone en ook ontheffing kunt vragen voor speciale situaties. De ROC-light is alleen geldig voor drones tot 4 kg en de opleiding is veel lichter. Indien u in de toekomst een zwaardere drone wilt gaan vliegen heeft u alsnog een RPA-L brevet of ROC vergunning nodig.
Volledige bevoegdheid: ROC (RPAS Operator Certificate) vergunning
Het ROC is verplicht voor de beroepsmatig inzet van drones van 0 tot 150 kg die tot maximaal 120 meter hoog en tot maximaal 500 m (of 750 meter) horizontaal van de vlieger mogen vliegen. Er worden eisen gesteld aan de vlieger, het toestel en de manier van opereren (vastgelegd in een Operationeel Handboek). Ook moet de opleiding en keuring worden uitgevoerd door erkende instanties. Doordat er hoge eisen worden gesteld, kunnen via het Operationeel Handboek ook ontheffingen worden verleend om dichterbij mensen, wegen en objecten te vliegen. Dat kan van essentieel belang zijn als mensen of objecten (bv. windmolen of huis) wil fotograferen.
Beperkte bevoegdheid: ROC-light voor mini-drones
Sinds 1 juli 2016 kan men toestellen tot 4 kg beroepsmatig inzetten onder het ROC light. Voor het ROC-light is minder opleiding nodig, en heeft u geen toestelkeuring en Operationeel Handboek nodig. Of een ROC-light voor u werkbaar is, is afhankelijk van de toepassing die u voor ogen heeft. Bij de ROC-light gelden echter meer operationele beperkingen.
Voor de ROC-light (minidrone) vergunning moet een examen afgelegd worden. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft onder andere het NLR aangewezen als de uitvoerende instantie voor de theorie-examens. NLR neemt deze examens af bij cursisten die een opleiding hebben gevolgd bij een organisatie die door ons is goedgekeurd. U kunt hiervoor informatie opvragen via email.
Regels vergunningen ROC en ROC-light
Voor het volledige overzicht van operationele beperkingen en eisen verwijzen wij u naar de website van de overheid. Hieronder in het kort een overzicht van de belangrijkste verschillen:
Regels | ROC | ROC-light |
Maximale gewicht drone | 150 kg | 4 kg |
Maximale afstand tot vlieger en in zicht | 500 m | 100 m |
Maximale vlieghoogte | 120 m | 40 of 50 m |
0 – 4 kg afstand tot mensen, bebouwing, wegen, kunstwerken etc. met restrictie ‘max 100m van vlieger en max hoogte 50m’
NB: Ontheffing mogelijk om dichterbij te vliegen |
25 of 50 m
Ja |
50 m
Nee |
Helikopter (inclusief MultiRotor) (H) 0-25kg afstand tot mensenmenigte, aaneengesloten bebouwing, vaar- voertuigen, wegen, kunstwerken etc.
NB: Ontheffing mogelijk om dichterbij te vliegen |
25 m
Ja |
Nee
Nee |
Vliegtuig vastvleugel (A) of ‘andere klasse'(OA) 0-25kg afstand tot mensenmenigte, aaneengesloten bebouwing, vaar- voertuigen,wegen, kunstwerken etc.
NB: ontheffing mogelijk om dichterbij te vliegen |
50 m
Ja |
Nee
Nee |
25 – 150 kg afstand tot mensenmenigte, aaneengesloten bebouwing, wegen > 80 km/u
NB: ontheffing mogelijk om dichterbij te vliegen |
150 m
Ja |
Nee
Nee |
25 – 150 kg afstand tot vaar-/voertuigen, kunstwerken, industrie etc.
NB: ontheffing mogelijk om dichterbij te vliegen |
50 m
Ja |
Nee
Nee |
Vliegen in vlieggebied klasse G | Ja | Ja |
Vliegen in (delen van) klasse C en D na toestemming eigenaar | Ja | Nee |
Binnen 3 km van ongecontroleerde vliegveld na toestemming eigenaar | Ja | Nee |
Vereiste opleidingen en keuringen | ROC | ROC-light |
Theoretische kennis inclusief examen | Ja | Ja |
Vliegopleiding | Ja | Nee |
Technische keuring toestel | Ja | Nee |
Operationeel Handboek | Ja | Nee |
Kosten leges overheid | ± 2.200 euro | ± 400 euro |
Zie voor het volledige overzicht: ILT