Pipistrel Velis Electro PH-NLX
Tijdens de feestelijke opening van het nieuwe kantoorgebouw van Koninklijke NLR in Marknesse in 2018 heeft PwC aan NLR een Pipistrel Velis Electro geschonken. NLR heeft met deze gift van PwC een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie.
Op 9 november 2020 is het toestel in Nederland gearriveerd, waarmee NLR een belangrijke stap zet om kennis en ervaring rond elektrisch vliegen in Nederland te intensiveren. En hiermee bij te dragen aan een meer klimaat neutrale manier van reizen, als partner in het ontwerp Actieprogramma Hybride Elektrisch Vliegen (AHEV) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Living Lab Electric Flight
In de nieuwe NLR onderzoeksfaciliteit Living Lab Electric Flight (LLEF) zal NLR onder meer onderzoek doen naar de mogelijkheid het bereik van de Pipistrel Velis Electro te vergroten door middel van nieuwe batterijtechnologie of een brandstofcel en aerodynamische verbeteringen.
Een belangrijke stap
Voor NLR is het onderzoek met de Pipistrel Velis Electro een belangrijke stap:
- Om kennis en ervaring op te bouwen van gedrag en eigenschappen die bij een elektrisch aangedreven vliegtuig horen.
- Om in staat te zijn het vliegbereik met de twee accu’s te vergroten door waterstof als alternatieve energiebron in te zetten.
- Om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om dit op te schalen voor toekomstige (grotere) vliegtuigen.
Gegevens van het vliegtuig
- Volledig elektrisch aangedreven eenmotorig propellervliegtuig.
- Er is plek voor een piloot en een passagier.
- Het toestel kan ongeveer 50 minuten achtereenvolgens vliegen.
- De tweezitter is primair bedoeld om piloten op te leiden.
- Twee parallel aangesloten lithium-batterijen, elk met een energie-inhoud van 11 kWh.
Laadfaciliteit voor het vliegtuig
- Thuisbasis van het vliegtuig is Rotterdam The Hague Airport (RTHA).
- NLR beschikt daar over een laadfaciliteit. RTHA streeft naar 100% groene stroom (link: https://www.rotterdamthehagueairport.nl/luchthaven-en-ik/organisatie/duurzaamheid/) waardoor het vliegtuig met duurzame stroom kan worden opgeladen. In 2021 begint bij de NLR-vestiging in Marknesse de bouw van een zonneweide (link: https://www.nlr.nl/over-ons/duurzaamheid/) waarmee ook NLR de eigen ambitie om duurzame stroom aan te bieden mogelijk maakt.