Het Rondje Nederland elektrisch vliegen is van start!
In de periode 23 – 31 augustus vloog NLR door heel Nederland met de Pipistrel Velis Electro. Dit is het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig dat gecertificeerd is in Europa. We hebben het vliegtuig eind 2020 geleverd gekregen en onze piloten hebben al diverse vlieguren erop zitten. Nu zijn we bezig het vliegtuig echt te ervaren in de praktijk en te onderzoeken op techniek, vliegen en de ervaring van de piloot; in de lucht en op de grond. Deze Pipistrel heeft een accu met een vliegtijd van 50 minuten dus we moeten weer redelijk snel weer bij de oplader staan. We vliegen daarom korte afstanden met name tussen kleine en regionale vliegvelden in Nederland.
Duurzame luchtvaart
De aanleiding zal duidelijk zijn. De maatschappelijke opgave om de luchtvaart te verduurzamen staat centraal. We moeten CO2-emissies reduceren en daarvoor is het versnellen van disruptieve innovatie in de luchtvaart nodig. En om dit te realiseren zijn ook technologische doorbraken nodig. Het is de missie van NLR om met innovatieve toepassingen bij te dragen aan praktische oplossingen voor duurzame, efficiente en veilige luchtvaart. Een van de oplossingen is hybride en elektrische voortstuwing van vliegtuigen.
Living Lab Electric Flight
NLR doet al veel onderzoek zowel in Nederlandse als Europese programma’s. En nu beschikken we ook over een eigen elektrisch vliegtuig. Deze maakt deel uit van het NLR Living Lab Electric Flight. Hiermee willen we samen met andere relevante partijen kennis en ervaring op laagdrempelige wijze uitproberen en demonstreren. Met het Rondje NL elektrisch vliegen willen we kennis en ervaring opdoen met elektrisch vliegen in de praktijk in de kleine luchtvaart (General Aviation). Wat betekent het bijvoorbeeld voor de electric turnaround (veiligheidsprocedures, logistieke handelingen, en de benodigde tijd en beschikbaarheid van de infrastructuur op vliegvelden voor het opladen van de accu). En we zijn nieuwsgierig naar de ontwikkelingen en uitdagingen voor lokale en regionale vliegvelden om elektrisch vliegen de komende jaren te faciliteren.
Hoe ziet elektrisch vliegen er over 10 jaar uit?
Het lijkt ver weg maar over 10 tot 20 jaar ziet vliegen er echt anders uit. Deze Pipistrel Velis Electro is weliswaar nog een klein elektrisch vliegtuig. Maar in de Verenigde Staten zijn er bijvoorbeeld door United Airlines al 200 elektrische 19-seaters-vliegtuigen besteld bij het Zweedse Heart Aerospace voor gebruik in 2026. Hier in Nederland zijn Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport samen met Schiphol Group en NLR een project gestart om samen kennis op te doen van de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten met als doel een netwerk van elektrische vluchten tussen nationale en Europese luchthavens te realiseren binnen 10 jaar.
Het Rondje NL elektrisch vliegen is tot stand gekomen in samenwerking met PwC en Platform Duurzaam Vliegen.
Over PwC
Als PwC, actief in meer dan 150 landen, geloven we dat we een grote rol kunnen spelen in het aanpakken van de klimaatproblematiek. Door allereerst zelf onze verantwoordelijkheid te nemen. Dat doen we met ons doel om Net Zero te worden in 2030. Onze vliegreizen hebben momenteel de meeste impact op onze CO2-uitstoot. Om Innovatie in de luchtvaart te stimuleren heeft PwC in 2018 een financiële donatie aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gedaan voor de aanschaf van een elektrisch vliegtuig. Zo kan verder onderzoek worden gedaan naar duurzame manieren van vliegen. Onze donatie aan Stichting Duurzaam Vliegen en de Nederlandse Vereniging van luchthavens moet de ontwikkeling van laadstations voor vliegtuigen stimuleren.
Over Platform Duurzaam Vliegen
Platform Duurzaam Vliegen is door Stichting Duurzaam Vliegen opgezet en fungeert als een transparante netwerkorganisatie die relevante kennis, projecten en professionele partijen op het gebied van verduurzaming van General Aviation in Nederland bij elkaar brengt. Onderzoek in binnen- en buitenland, innovatieve ontwikkeling in productie van vliegtuigen en onderdelen, verduurzaming van vliegvelden, kennisoverdracht, het aanpassen van het wettelijk kader én stimuleren van samenwerking zijn hierin van groot belang. De activiteiten van het Platform zijn mede mogelijk door een financiële bijdragen van het Ministerie I&W en PwC.