Hieronder treft u een overzicht en korte beschrijving aan van de PPS projecten die in 2015 met aanwending van de TKI-toeslag tot stand zijn gekomen.

Project partners
Industry (NL): 2MV composites, CPT, Theuws Polyester, FishFlow, Futura, Smit, Rolan Robotics, GJJ Scholte, Schaap, MOCS, Green Composites
Research organisations: NLR, TUDelft, WMC, InHolland

Budget en looptijd
Total project budget: € 5.000.000
– Funded by TKI: € 32.500
Duration: 2017-07-01 to 2018-12-31

Achtergrond
Twaalf hightech composietbedrijven uit Noord-Holland en zes kennisinstellingen werken samen in het project ‘Valorisatie Hightech Sector Composieten NH’ om onderzoek en innovatie in de composietsector te bevorderen. Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is penvoerder van dit project. De composietbedrijven in Noord-Holland hebben veel potentie. Alleen wordt dit nog onvoldoende benut, omdat kennis over materialen en technieken nog te weinig wordt gedeeld. De subsidie wordt ingezet voor kennisuitwisseling en samenwerking tussen mkb en onderwijs- en kennisinstellingen en het versnellen van innovaties en marktintroducties.

Doelen
Het opbouwen van kennis op het gebied van digitale kwaliteitsborgingssystemen die op termijn ingezet kunnen worden bij composieten verwerkende MKB bedrijven.

Resultaat
Het paperless documentation system is opgezet en is tijdens een workshop gepresenteerd aan de deelnemende bedrijven.

  • De feedback die tijdens deze workshop is ontvangen zal worden meegenomen voor het vervolg.

Project partners
Industry (NL): Fokker Landing Gear; Fokker Technologies
Industry (EU): Compose
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 6.757.037
– Funded by TKI: € 510.000
Duration: 2016-12-01 to 2018-12-31

Achtergrond
Over the years, aircraft have become more light weight. The application of composites has been a great contributor to these more light weight structures. Landing Gear however, have been conventionally made out of metal, such as aluminium, titanium or ultra-high strength steel. Within the HECOLAG project, highly efficient composite landing gear parts will be developed for helicopter and aircraft.

Doelen
Primary goals are the development/application of advanced structural concepts and highly automated production technologies to reduce weight of primary landing gear components by 40% compared to aluminium counterparts and by 20% compared to titanium counterparts, and to reduce overall cost of ownership of primary landing gear components by 30%. Furthermore the use of environmentally hazardous materials such as chrome and cadmium shall be reduced by using composites.

Resultaat
Het neuslandingsgestel van grote verkeersvliegtuigen bevat vaak een metalen “Y-frame”. Op basis van de geometrie en belastingen van de A350 1000/2000 is dit onderdeel ontworpen in composietmaterialen. Dit ontwerp is ongeveer 25% lichter dan de metalen equivalent. Bovendien is het zo ontworpen dat het relatief eenvoudig geproduceerd kan worden. Dit komt omdat het “Y-frame” wordt samengesteld uit drie losse balken, waarvan twee balken identiek zijn. In 2018 zal tenminste 1 assembly gefabriceerd worden die in 2019 getest zal worden.

Project partners
Industry (NL): NEDAERO
Industry (EU):
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 345.000
– Funded by TKI: € 93.025
Duration: 2015-02-01 to 2016-06-30

Achtergrond
Currently NEDAERO is starting up the production of an existing Fibre Optic Gyro (FOG) product line. These FOG systems are used in Inertial Measurement Units for the Airbus A350 programme.

Doelen
NEDAERO has the ambition to further improve the existing FOG system and its production process, in order to ultimately maintain a market position in large commercial aircraft and expand to other potential market such as smaller aircraft and unmanned aircraft. To accommodate this, it is required to strengthen the current knowledge position in the Netherlands at NEDAERO and NLR by performing R&D on potential innovations on FOG systems.

Resultaat

  • Analyses van de schema’s zijn uitgevoerd met voorstellen voor verbetering van de sensor (elektronica)
  • De FOG2 is succesvol getest in een tweede kwalificatieprogramma

Project partners
Industry (NL): Fokker Elmo/GKN
Research organisation: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 204.000
– Funded by TKI: € 98.000
Duration: 2016-12-01 to 2018-06-30

Achtergrond
The derating rules in the aerospace standards for harness design are coarsely defined leaving margins for improvement e.g. weight reduction. Gauge selection in the standards is based on the maximum allowed temperature elevation with respect to environmental conditions due to the load and electrical resistance of a conductor. It is expected that thermal analysis of harness designs will lead to a relaxation/optimization of electrical systems saving harness weight up to 20%.

Doelen
The objective of the project is to demonstrate that the prediction accuracy of the thermal behavior of wiring harnesses can be improved up to ± 10.5⁰C based on model improvements, correlation with numerical analysis and validation with laboratory test results obtained during the Cleansky/Smart Fixed Wing Aircraft (SFWA), integrated Component Demonstrator (IACD) tests. See photograph. The results are conditional to the program future state of art and commercial application: automated thermal design to deliver safer wiring with a lower weight requiring less engineering effort.

Resultaat

  • The Thermal Design Module (TDM) was correlation with the laboratory test results with an prediction accuracy for wiring harnesses up to +/- 8.5 °C
  • A dedicated MATLAB tool was developed to automatically assist fine tuning of the correlation parameters
  • The user interface and user manual of the TDM has been improved
  • The validated TDM 2.3 has been delivered to Fokker Elmo supporting future automated analysis processing in EWIS.

Project partners
Industry (NL): Fokker Elmo
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 150.000
– Funded by TKI: € 75.000
Duration: 2016-09-01 to 2017-12-31

Achtergrond
The amount of cabling on board of an aircraft is increasing by the introduction of more on-board electric systems. Therefore, there is a need to reconsider the design of electrical wiring and interconnection systems (EWIS) in search for possible optimisations that decrease weight, cost and complexity, while keeping compliance with EMC requirements. One important EMC topic for a EWIS is crosstalk, the unintentional electromagnetic coupling between closely space cables. Previous projects have increased knowledge on crosstalk phenomena, however the developed models do not yet include non-uniformities and uncertainties in cables and cable bundles.

Doelen
The goal of this project is to further develop crosstalk knowledge and models to include:

  • Improved analysis of the effects of nonuniformities in individual cables (e.g. twisting) and in cable bundles (e.g. bundle twist and cable meandering).
  • Methods to analyse the effects of uncertainties in cable bundles. To this extend a statistical model will be implemented.

The statistical method will also be applied to perform some sensitivity analyses to cable parameters such as separation distance, wire radii and termination impedances.

Resultaat

  • Improved methods to analyse crosstalk between non-uniform cable bundles were implemented.
    – Includes cable and bundle twist, as well as cable meandering
  • Efficient statistical method (Stochastic Reduced Order Models) to analyse the effects of uncertainties to crosstalk and estimate corresponding mean and standard deviations.
  • Statistical methods were applied to perform sensitivity analysis on several parameters that influence crosstalk in cable bundles

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures, Fokker Elmo
Industry (EU): INVENT, Evektor, Trackwise Designs, IMST, L-UP
Research organisations: NLR, DLR, CIMNE, VZLU

Budget en looptijd
Total project budget: € 6.690.130
– Funded by TKI: € 503.000
Duration: 2017-06-01 to 2020-05-31

Achtergrond
Nowadays aircraft use many antennas for communication, navigation and radiolocation. Most of these antennas are protruding antennas which cause aerodynamic drag and are vulnerable to damage. ACASIAS target is to reduce fuel and emissions through drag reductions and weight savings. The overall objective of ACASIAS is to contribute to the reduction of energy consumption of future aircraft by improving aerodynamic performance and by facilitating the integration of novel efficient propulsion systems such as contra-rotating open rotor (CROR) engines.

Doelen
The ACASIAS project focuses on challenges posed by the development of aero-structures with multifunctional capabilities by integrating antennas and sensors in order to reduce fuel consumption and facilitate the integration of novel propulsion systems such as CROR engines. The following structural concepts are considered:

  • A composite stiffened ortho-grid fuselage panel with integrated Ku-band SATCOM antenna tiles.
  • A fuselage panel with integrated sensors and wiring for reduction of CROR cabin noise.
  • A smart winglet with integrated VHF blade antenna (integrated substrates into special foam).
  • A Fibre Metal Laminate GLARE panel with integrated VHF communication slot antenna and integrated GNSS navigation patch antenna.

Resultaat

A composite stiffened ortho-grid fuselage panel with integrated Ku-band SATCOM antenna tiles.

  • Design and Manufacturing of a composite rib stiffened ortho-grid panel using Automated Fibre Placement (NLR).
  • Design and Manufacturing of Ku-band antenna tiles for satellite communication (with passive or active cooling) (NLR/IMST).

A Fibre Metal Laminate GLARE panel with integrated VHF communication slot antenna.

  • Design and Manufacturing of Fibre Metal Laminate panel with integrated slot antenna (FAe/NLR).
  • Design and Manufacturing of Parallel Plate Resonator for the integrated slot antenna (NLR).

A Fibre Metal Laminate GLARE panel with integrated GNSS navigation patch antenna.

  • Design and Manufacturing of Fibre Metal Laminate panel with integrated patch antenna (FAe/NLR).
  • Design and Manufacturing of a hybrid coupler PCB for the integrated slot antenna (NLR/FE).

Project partners
Industry (NL): DNW
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 659.000
– Funded by TKI: € 143.803
Duration: 2015-06-01 to 2016-12-31

Achtergrond
The demands of wind tunnel customers in terms of instrumentation density and test results are steadily increasing. Recent experience shows a doubling of data volumes to be acquired during wind tunnel testing every 1.5 years. Since wind tunnel model sizes are fixed, the volume available inside the model is limited. In order to cope with these growing customer demands, embedded data acquisition systems must increase in electronics density to allow the signal conditioning of more model sensors. The use these systems also minimizes the susceptibility to EM interference on the acquired signals and reduces the amount of cabling that is routed to the external data processing systems.

Doelen
More advanced instrumentation and miniaturized data acquisition for wind tunnel models. This enables NLR and DNW to maintain their world class “state of the art” in wind tunnel campaigns and wind tunnel models, and enables participation of the Dutch cluster in international aerospace projects and the supply chain of major OEMs.
The key objective of this PPS project is to research to what extend data acquisition systems can be miniaturized in order to keep up with the trend of instrumenting wind tunnel models with more sensors and requiring larger amounts of data with higher sampling rate and accurate time stamping.

Resultaat

  • A prototype MiniDAQ system has been manufactured
  • The prototype has been successfully tested in the DNW HST wind tunnel facility for resistance to pressure and vibrations
  • The MiniDAQ concept is now available for incorporation in wind tunnel model testing

Project partners
Industry (EU): Safran Nacelles, SNECMA, …
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 6.355.001
– Funded by TKI: € 120.000
Duration: 2015-06-01 to 2018-05-31

Achtergrond
Novel aero engine architectures, such as the Ultra-High Bypass Ratio (UHBR) engines having a larger diameter fan, require a further examination of the powerplant system, especially the integration of the engine systems into the powerplant itself. An engine size that requires smaller and thinner nacelles will produce less space for the engine systems installation, and provides less space for ventilation solutions and the installation of traditional heat exchangers.

Doelen
The NIPSE project aims at developing new powerplant equipment, and optimising and integrating this equipment within the engine-nacelle zones in a more time effective way, so as to deliver new technologies up to TRL4 or above that match the requirements of next generation UHBR aero engines. NIPSE will be an enabler for UHBR engine architectures, a technology that is being developed in Europe to address the aero-engine propulsion efficiency gains targeted by 2030 by the Horizon 2020 and the Strategic Research and Innovation Agenda (SRIA2) of the Advisory Council for Aviation Research and Innovation in Europe (ACARE).

Resultaat

  • Er is een NLR-optimalisatiesoftwaregereedschap ‘Next generation engine Equipment Allocation Tool’ (NEAT) gemaakt voor nacelle-installatiestudies
  • Industriële gebruikers voeren een belangrijk deel van het ontwerpproces voor nacelle-installaties uit in CAD-systemen. Daarom is met NEAT de functionaliteit ontwikkeld om direct vanuit een CATIA-installatie optimalisatie-analyses uit te voeren, waarbij onderliggend de NLR-algoritmen van NEAT worden uitgevoerd.
  • De resultaten zijn gepubliceerd in het artikel: Vankan et al. Integrated equipment installation and optimisation for new engine architecture nacelles, 7th European Conference for Aeronautics and Space Sciences (EUCASS 2017), 3 6 July, 2017, Milan, Italy

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures, GenWorks, KE-Works
Industry (EU, other): Bombardier, Airbus Defence & Space, …
Research organisations: NLR, TUDelft, DLR, ONERA, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 7.574.808
– Funded by TKI: € 500.000
Duration: 2015-06-01 to 2018-05-31

Achtergrond
“Competitiveness through innovation” is one out of the main challenges which shapes the current EU work programme and which is highlighted by the “Europe 2020 Flagship Initiative Innovation Union” [European Commission, “Europe 2020 Flagship Initiative Innovation Union”, Brussels, 2010]. Therefore, a competitive supply chain able to rapidly introduce novel, innovative products and to reduce product development costs is a very important contribution leading to lower operational costs and a more affordable transport system for the citizen.

Doelen
The AGILE overall project objective targets the significant reduction in aircraft development costs, by enabling a more competitive supply chain able to reduce the time to market of innovative aircraft products.

Resultaat

  • Er zijn uitgebreide richtlijnen opgesteld hoe een kennis-gebaseerd framework moet worden opgezet dat flexibele interoperabiliteit tussen workflows, optimalisatiegereedschappen, engineering tools, knowledge-based applicaties en mensen omvat
  • Er is een multi-level optimalisatie uitgevoerd waarbij er op een lager niveau (in dit geval een roer) ook een optimalisatie wordt uitgevoerd
  • Er zijn diverse publicaties beschikbaar, waaronder Lammen et al, Collaborative Design of Aircraft Systems – Multi-Level Optimization of an Aircraft Rudder, 18th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference, AIAA AVIATION Forum, Denver, Colorado, USA, June 5-9, 2017. NLR-TP-2017-370

Project partners
Industry (EU): Airbus, GKN, Safran, Rolls Royce, MTU, …
Research organisations: NLR, DLR, ONERA, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 6.781.441
– Funded by TKI: € 78.590
Duration: 2016-09-01 to 2020-02-29

Achtergrond
Noise has remained one of the most significant factors of limitation for air transport growth in Europe. A significant reduction of jet noise has been achieved by the continuous increase of the bypass ratios of modern aero engines. This has led to a new generation of ultra-high-bypass-ratio turbofans (UHBR) with lower-speed fans.
The noise signature of current UHBR engines is highly dominated by fan noise and this trend will even grow for the future UHBR engines. The broadband part of that contribution is currently estimated to about 80-90% in approach and about 40% at takeoff.

Doelen
TurboNoiseBB will provide the industry with low fan broadband noise concepts, based on an improved understanding of the broadband noise source mechanisms and validated broadband noise prediction methods. The plan is to raise the TRL of innovative low noise OGV (outlet guide vanes) concepts from by performing large scale fan rig tests.
NLR will develop and apply a beamforming method to assess the location and strength of the fan broadband noise sources. In addition, the broadband sound field in the inlet will be decomposed into circumferential modes and correlated to the sound radiated to the environment.

Resultaat
De voornaamste resultaten van het TurboNoiseBB project zijn de resultaten van een modeltest die is uitgevoerd in de ANECOM test faciliteit in maart en april 2018, en de numerieke simulaties die van dezelfde configuraties zijn uitgevoerd. Hierbij gaat de aandacht uit naar het breedbandgeluid dat door de fan van een turbofanmotor wordt veroorzaakt en hoe het zich voorplant. Hiertoe is de modelmotor uitgebreid geïnstrumenteerd voor het meten van onder andere de instationaire stromingssnelheden en drukken in de inlaat, de ‘interstage’ sectie en het omloopkanaal. Op deze metingen zijn, onder andere door het NLR, modale analyses uitgevoerd. Ook heeft het NLR bronlocatie berekeningen gedaan op basis van de meetdata van sensor-ringen. Hieronder een resultaat van de omtreksmode analyse (links) en van bronlocatie op de rotor (rechts).

Project partners
Industry (NL): KLM
Industry (EU): Airbus, Airbus Defence and Space, Thales,…
Research organisations: NLR, DLR, CIRA, ONERA, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 16.382.874
– Funded by TKI: € 465.000
Duration: 2015-08-25 to 2018-12-31

Achtergrond
Elke week vinden er een groot aantal incidenten plaats waarbij een vliegtuig tijdens de start of landing van de baan af gaat. Het Future Sky Safety – Runway Excursion Prevention richt zich op kennis- en technologie-ontwikkeling die gaat bijdragen in het verminderen van het risico van dit soort incidenten.

Doelen
Het project zal technologie of concepten ontwikkelen die aan boord van het vliegtuig komen en aan de vlieger guidance kunnen geven die zal leiden tot lager runway excursion risico. Er worden algoritmes en tools ontwikkeld waarmee luchtvaartmaatschappijen beter gebruik kunnen maken van de aan boord geregistreerde data en waarmee ze in staat zijn om hun risico op runway excursions te monitoren en tijdig mitigerende maatregelen te treffen. Door deelname van KLM in dit project wordt onmiddellijk een effect gesorteerd bij een operator. Tenslotte zal er onderzoek gedaan worden naar de stopping performance op contaminated runways. Dit zal nieuwe kennis opleveren over de combinatie van eigenschappen van banden en pavements die interessant zal zijn voor Possehl uit Oosterhout. Ook kan dit onderzoek de basis vormen voor nieuwe regelgeving met aanvullende eisen op het gebied van friction, drainage, en andere eigenschapen van de baan en de toplaag. Het Nederlandse Possehl is in de markt voor het leveren en aanbrengen van de bijbehorende runway en pavement technologie.

Resultaat

  • Er zijn remtesten uitgevoerd met twee vliegtuigtypes op extreem natte landingsbanen. De resultaten van deze proeven laten zien dan de remmodellen die gebruikt worden in de huidige EASA regelgeving te optimistisch kunnen zijn. Nieuwe verbeterde modellen zijn ontwikkeld op basis van de testdata.
  • Er zijn computer- en vluchtsimulatoranalyses gedaan met modellen die gebruikt worden voor de analyse van de zijwindprestaties van vliegtuigen op gladde banen. Hiermee zijn verbeteringen van de modellen bestudeerd. De resultaten kunnen worden gebruikt om realistische zijwindlimieten vast te stellen.
  • Luchtvaartmaatschappijen verzamelen aan boord geregistreerde gegevens van elke vlucht. Deze gegevens worden dagelijks geanalyseerd op veiligheidsissues. Voor het monitoren van het risico om zijwaarts van de baan af te rijden zijn nieuwe geavanceerde algoritmes ontwikkeld die luchtvaartmaatschappijen beter in staat stellen dit risico te monitoren. Er is ook geëxperimenteerd met machine learning-technieken om de data te analyseren. De resultaten zijn op een speciale workshop gepresenteerd aan een grote groep specialisten uit binnen- en buitenland.

Project partners
Industry (NL): KLM, Schiphol
Industry (EU): Optimares, Flughaven Hamburg, …
Research organisations: NLR, TUDelft, DLR, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 4.902.086
– Funded by TKI: € 263.000
Duration: 2015-06-01 to 2018-05-31

Achtergrond
Het PASSME project richt zich het ontwikkelen van Passenger-Centric oplossingen (tot TRL6) voor passagiers, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Deze oplossingen zijn industrie-gedreven en richten zich op het accommoderen van de verwachte toename van commerciële vluchten in Europa en het zogenoemde Europese Door-to-Door concept.

Doelen
Het doel van dit concept is een verkorting van de reistijd met ten minste 60 minuten, het verbeteren van tijdige en nauwkeurige informatievoorziening tussen alle betrokken partijen, en de reis efficiënt, naadloze, robuust te maken

Resultaat
NLR developed and delivered the Passenger Demand Forecast (PDF) system for airports. This tool has been validated at Amsterdam Airport Schiphol in the PASSME project. The impact of PDF system includes

Reduce unwanted travel time

  • Indirectly by enabling improved balancing demand and capacity

Informed decision-making by airport and airlines

  • Provide timely forecast information to airport systems
  • Provide timely information on passenger journey

Enhancing passenger experience

  • Enable passengers to take control of their journey through information from airport and airlines systems

Project partners
Industry (NL): Schiphol Nederland BV
Industry (EU): B4*), COOPANS*), DFS, ENAV, Eurocontrol, Leonardo, FSP*), INDRA, NATMIG*), SEAC2020*), Thales air sys., SINTEF, AVINOR
Research organisations: NLR, DLR

*) samenwerkingsverbanden van verschillende internationale partijen

Budget en looptijd
Total project budget: € 13.343.815
– Funded by TKI: € 336.000
Duration: 2016-11-01 to 2019-11-30

Achtergrond
The costs for performing Air Traffic Service (ATS) particularly at low to medium traffic density airports are high and need to be reduced / limited. It is very important to maintain this service at small airports to keep rural and remote regions vivid and interesting for people to inhabit and for local industry to grow. Remote Tower Services (RTS) provide an opportunity for continued operations and integration of those airports into the global network.

Doelen
The main objective of this project is to validate that the provision of ATS for two or more aerodromes simultaneously is possible, and concurrently reveals a sufficient level of safety. Secondly the project will validate the flexible use of the human resource ATCO/AFISO through a flexible and dynamic allocation of airports connected to different Remote Tower Modules.

Resultaat
Onderzoek naar Remote Multiple Tower: twee tot drie velden worden tegelijkertijd vanaf één werkpositie gecontroleerd

  • Opzetten van NLR Air Traffic Control Research Simulator (NARSIM)-omgeving voor uitvoeren van Human-in-the-Loop Real-time Simulations voor een Remote Tower werkpositie
  • Maken van verkeersscenario’s voor de velden Kiruna, Visby en Linköping
  • Ontwikkelen van een controller tool voor voorspelling van werklast in een Multiple Remote Tower werkmodule ter indicatie van mogelijke momenten van afsplitsen van velden naar andere Remote Tower werkposities
  • Ontwikkelen van een controller tool ter verbetering van de situational awareness in een Multiple Remote Tower werkomgeving
  • Ontwikkelen van een supervisor tool voor voorspelling van werklastverdeling voor planning van een operationele dag van een cluster van vier airports

Project partners
Industry (NL): Aeronamic
Industry (EU): Airbus, Thales, Liebherr, SAAB, Rolls Royce, …
Research organisations: NLR, DLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 23.183.396
– Funded by TKI: € 169.000
Duration: 2015-01-01 to 2015-12-31

Achtergrond
Het “Systems for Green Operations” ITD (Integrated Technology Demonstrator) programma van CleanSky richt zich op het demonstreren van nieuwe systemen en functies aan boord van een vliegtuig, welke duidelijk milieuvriendelijk zijn en relevante economische voordelen bieden. Naast het programma-onderdeel “Management of Aircraft Energy” (MAE) worden deze voordelen verwacht van “Management of Trajectories and Missions” (MTM). Voor dit laatste programma-onderdeel is een optimalisatie- en geleidingsfunctie voor Flight Management Systems (FMS) in ontwikkeling ten behoeve van Continuous Descent Operations (CDO), gebaseerd op tijd en energie. Deze nieuwe technologie is genoemd “Multi Parameter Guidance with Time and Energy Managed Operations” (MPG-TEMO)

Doelen
Het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van MPG-TEMO d.m.v. vliegproeven met het NLR onderzoeksvliegtuig in het kader van CleanSky ITD “Systems for Green Operations”. De innovatie van MPG-TEMO technologie, zeker ten opzichte van huidige CDO’s, is dat deze technologie beoogt de daling en nadering zoveel mogelijk “idle-thrust” uit te voeren door middel van energiemodulatie, en tegelijkertijd te voldoen aan de door ATC opgelegde tijdsdoelstellingen. Deze milieuvriendelijke aanpak maakt het naar verwachting mogelijk de economisch voordelige CDO’s ook overdag uit te voeren zonder negatieve gevolgen voor de capaciteit van de luchthaven.

Resultaat

  • A concept (TEMO) has been developed making optimal use of the aircraft energy during descent which enables it to fly a continuous descent approach with accurate timing while preserving the fuel, reduced emission and noise footprint benefits in line with current day operated CDAs. The concept has been succesfully tested at increasing TRL’s.
  • The promising results indicates that the capacity challenge can be addressed while greening aviation. Various papers have been published and conferences attended for dissemination of the results.

Project partners
Industry (NL): Airbus Defence and Space Netherlands
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 625.000
– Funded by TKI: € 125.000
Duration: 2017-04-01 to 2019-05-19

Achtergrond
The new Ariane 6 Launcher will enter a very competitive commercial launcher market. New entrants to this market have reduced the launch price per unit mass payload by half (50%). As a consequence a key requirement for the development of the Ariane 6 is reduced recurring production costs and increased performance.

Doelen
The goal of the project is to increase the maturity of a Composite Fibre Reinforced Polymer (CFRP) engine thrust frame, to save weight and introduce flexibility to configuration changes, and recurring cost decrease of the CFRP thrust frame. Innovative technologies will be introduced to find solutions beyond unconventional laminates with fibre steering. Smart overlapping in combination with active fibre steering will be applied to create integrated grid stiffeners between the blade stiffeners in order to lower the weight and increase the performance.

Resultaat
Nog niet beschikbaar

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures, Fokker Services, Mokveld, Kusters, Oceanz, Philips
Industry (EU): Oerlikon, Laborelec
Research organisations: NLR, TNO

Budget en looptijd
Total project budget: € 2.981.700
– Funded by TKI: € 300.000
Duration: 2015-01-01 to 2018-12-31

Achtergrond
In dit vierjarig programma zal het NLR samen met TNO, Nederlandse industrie en universiteiten onderzoek doen naar waardevolle toepassingen van 3D-printen. Het NLR en TNO hebben diverse workshops georganiseerd over additive manufacturing om te inventariseren welke technologische behoeften en ambities de Nederlandse industrie en universiteiten hebben. Op basis hiervan is een Metal Additive Manufacturing Roadmap opgesteld en een vierjarig programma gedefinieerd op het gebied van metal additive manufacturing. Diverse Nederlandse en buitenlandse bedrijven en onderzoeksorganisaties hebben hun interesse in het programma uitgesproken.
Het zwaartepunt van het programma is onderzoek doen naar additive manufacturing van metalen componenten en de opkomende additive manufacturing-technologieën productierijp te maken voor de industrie. Het programma is onderverdeeld in 5 onderwerpen: 1) Materials, 2) Process parameters optimization, 3) Standardisation & Qualification, 4) Design Tools & Modelling en 5) Applications. De focus ligt op de metalen aluminium (bijvoorbeeld 2219, 6061, 6082 en 7075), titanium (Ti-grade 5) en nikkel super alloy (Inc 718). Er zullen drie PhD-studies uitgevoerd worden binnen dit programma.

Doelen
Doel van het programma is inzicht te krijgen in de invloed van de procesparameters (laservermogen, scansnelheid etc.) op de materiaaleigenschappen en om ontwerpregels op te stellen voor de aanmaak van Additive Manufacturing onderdelen.

Resultaat

  • Een methode is ontwikkeld waarmee snel en efficiënt Additive Manufacturing (AM) procesparameters geselecteerd kunnen worden.
  • Een uitgebreid overzicht is gemaakt van factoren die de kwaliteit van AM-materiaal beïnvloeden. De NLR AM-machine aangepast waardoor materiaal met aanzienlijk hogere kwaliteit geproduceerd wordt.
  • Mechanische eigenschappen (statisch, vermoeiing en kruip) van geprinte metalen zijn bepaald en de invloed van warmtebehandeling is onderzocht. Goede resultaten zijn behaald.
  • Een process monitoring-systeem is geïnstalleerd en getest.
  • De wereldwijde ontwikkelingen op gebied van proceskwalificatie en productcertificering is omschreven.
  • Metal-AM ontwerpregels zijn vastgelegd en simulatiesoftware is gevalideerd.
  • Technology demonstrators zijn door de partners ingebracht. De opgebouwde kennis in het AM-programma is ingezet om deze demonstrators te ontwerpen en produceren.
  • Een opvolgend Additive manufacturing-programma is opgezet op basis van de resultaten van het eerste programma. Dit nieuwe programma is van start gegaan in 2019

Project partners
Industry (NL): CHPR Center For Human Performance Research
Industry (EU): Leonardo, C-ASTRAL, Ineco
Research organisations: NLR, CRIDA

Budget en looptijd
Total project budget: € 1.087.000
– Funded by TKI: € 150.000
Duration: 2017-10-01 to 2020-02-29

Achtergrond
De H2020-SESAR-2016-1 call richt zich op de belangrijkste onderzoeksvragen rondom de operatie van onbemande vliegtuigen die opereren op lage hoogte, inclusief de integratie met VFR-verkeer. Dit onderzoek is gesplitst in totaal 7 onderwerpen. Eén van die onderwerpen houdt zich bezig met het operationeel concept. De andere 6 kijken elk naar een ander aspect van de benodigde technologie die nodig is om dit concept mogelijk te maken. Het TERRA-project richt zicht op onderwerp 4 van de H2020-SESAR-2016-1 call: grond gebaseerde technologie.

Doelen
Het doel van TERRA is om grondgebaseerde technologie te identificeren, inclusief de benodigde architectuur om dergelijke onbemande vluchten mogelijk te maken. Hierbij wordt ook in kaart gebracht in welke mate de huidige technologie nog tekort schiet om het operationeel concept te kunnen ondersteunen. Uit de resultaten kan geconcludeerd worden waar er nog onderzoek nodig is om het gat tussen bestaande technologie en benodigde technologie te dichten.

Resultaat

  • Er zijn eisen opgesteld aan de benodigde technologie. Binnen dit proces zijn alle belanghebbenden betrokken door middel van een tweetal workshops.
  • Er is een overzicht gecreëerd van alle bestaande technologie die beschikbaar is om deze eisen in te kunnen vullen.