Programma Ontwikkeling van lucht- en ruimtevaartuigen
NLR bouwt voor de overheid en het bedrijfsleven kennis op over het ontwikkelen van innovatieve producten voor lucht- en ruimtevaartuigen. Met deze kennis willen we de Nederlandse lucht- en ruimtevaartindustrie in staat te stellen in de periode 2025- 2050 een concurrerend aandeel te hebben in de ontwikkeling en productie van de volgende generatie emissiearme vliegtuigen, in UAM supply chains, in programma’s voor de volgende generatie helikopters, in nieuwe kleine satellieten, lanceerders en ruimtevaarttoepassingen, en in nieuwe vliegende concepten. Daarnaast wil NLR kennis opbouwen om Defensie te ondersteunen bij de evaluatie van militaire luchtvaartuigen ter ondersteuning van de aanschaf van nieuwe types en de beoordeling van effecten van nieuwe technologieën op de luchtvaartveiligheid.
Het programma richt zich in eerste instantie op de ontwikkeling van lichtgewicht materialen en constructies voor de lucht- en ruimtevaart, innovatieve elektronica, systemen en instrumenten.
Showcase 2025
Onderdeel van het programma op weg naar die toekomstige positie van de Nederlandse luchtvaartindustrie is het opleveren een technologie-demonstrator in 2025. Dit betreft een vervormende vleugelklep met geïntegreerde toestands- en conditiebewaking, waarmee de efficiëntie van een nieuw platform wordt verhoogd en onnodig onderhoud wordt voorkomen. In 2023 wordt aan de ontwikkeling van deze showcase begonnen.
Zwaartepunten 2023
- Betaalbare en toepasbare technologie ontwikkelen voor de Nederlandse maakindustrie om luchtvaart mee te verduurzamen
De technologieontwikkeling voor lucht- en ruimtevaartuigen wordt voortgezet voor de vermindering van de fossiele uitstoot, duurzamere civiele productie en end-of-life, het verkorten van de tijd voor ontwikkeling en productie en de verlaging van de kosten. Verwacht wordt dat de eerste Europese programma’s (Clean Aviation) projecten zullen opstarten met een sterke focus op de vermindering van fossiele uitstoot door regionale en korte tot middellange afstandsvliegtuigen.
- Betaalbare en effectieve technologie ontwikkelen voor de Nederlandse maakindustrie en operators om militaire doelstellingen te bereiken
In 2023 wordt gestart met samenwerking bij de uitbouw van NLR’s technologische basis voor een sterk innoverend vermogen voor luchtvaartuigen voor militaire doelstellingen. De samenwerking richt zich op Defensie, Nederlandse maakindustrie en Europese samenwerking, waaronder de permanent gestructureerde samenwerking (PESCO) binnen de EU en het Europese Defensiefonds.
- Kennis opbouwen voor Nederlandse civiele en militaire operators, maakindustrie en autoriteiten om conceptkeuzes te maken over toekomstige en in ontwikkeling zijnde luchtvaartuigen
De kennisopbouw voor tiltrotor vliegtuigen uit 2022 wordt voortgezet, evenals de kennisopbouw voor toepassing van simulatie voor certificatie bij helikopters. Daarnaast wordt gericht op de start van nieuwe projecten in 2023 voor civiele ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld van disruptieve concepten voorzien in het CleanAviation programma van Horizon Europe. De belangrijkste projecten zijn onder anderen: ATTILA, ROCS. Relevante kennispartners en gebruikers zijn: Leonardo, Technobis Fibre Technologies, DNW, DLR en verdere internationale toeleveranciers, onderzoekscentra en universiteiten.
- Betaalbare en effectieve technologie ontwikkelen om de concurrentiepositie van de Nederlandse ruimtevaartindustrie te verbeteren
In 2023 wordt het vergroten van de Nederlandse maakindustrie als preferred supplier voortgezet. Er wordt gericht op nieuwe projecten om de kostprijs te verlagen. Daarnaast wordt de Nederlandse industrie, inclusief nieuwkomers, ondersteund met technologische kennis om hun producten in de ruimtevaartmarkt te introduceren. De belangrijkste technologieontwikkelingen vinden plaats op het gebied van thermal control en instrument control en data processing.
|
Relevante kennispartners en gebruikers zijn enkele tientallen Nederlandse maakindustrieën, waaronder MKB’s en clusters van bedrijven. Daarnaast wordt samengewerkt (met kennispartners en mogelijke gebruikers) in de supply chain (met tientallen bedrijven) tot en met de vliegtuigbouwers, zoals Airbus. Kennispartners zijn verder onderzoekscentra, waaronder EREA partners, zoals DLR, en Nederlandse en internationale universiteiten zoals TU Delft.