Programma Impact op mens en maatschappij
In dit programma ondersteunt NLR mensen en organisaties in de luchtvaart, overheden en de maatschappij in het algemeen, om te gaan met de inzet en acceptatie van (huidige en) nieuwe technologische ontwikkelingen. We dragen er aan bij dat de luchtvaart en haar omgeving met elkaar in balans blijven.
Om de impact van de luchtvaart inzichtelijk te maken onderzoeken we nieuwe manieren voor het meten van de luchtkwaliteit en geluidshinder door vliegtuigen, de invloed van routes op hinder te duiden en hinder beperkende maatregelen in kaart te brengen. Hiermee willen we een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van omwonenden rondom luchthavens en overheden hierbij beter adviseren. Dit betreft ook de maatschappelijke acceptatie van drones, Urban Air Mobility (UAM) op nationaal en internationaal niveau. Met nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en machine learning wil NLR de samenwerking tussen mens en machine in de lucht- en ruimtevaart optimaliseren om de mogelijkheden hiervan te benutten, zodat mensen op een effectieve en plezierige wijze hun werk kunnen doen. Het programma is onderverdeeld in vier deelprogramma’s:
Klimaatimpact en klimaatadaptatie
Dit deelprogramma richt zich op het ontsluiten en delen van objectieve en begrijpelijke informatie over luchtvaart en klimaat. Daarvoor verzamelen, analyseren en delen we objectieve en accurate informatie over de klimaatimpact van de luchtvaart en de mogelijkheden om hinder te verminderen. NLR zal samen met partners een toolbox met onder meer toekomstscenario’s ontwikkelen om overheden, luchthavens en vliegmaatschappijen te ondersteunen bij een effectieve klimaatadaptatie.
Dat doen we door
- objectieve en relevante informatie delen waarmee consumenten, werkgevers en overheden een bewuste keuze kunnen maken voor de optimale vorm van transport;
- het actualiseren van de modellen voor geluid- en uitstootberekeningen;
- overheden, luchthavens en vliegmaatschappijen adviseren over maatregelen voor klimaatadaptie.
Luchtvaart en (lokale) kwaliteit van leven
NLR wil begrijpelijke informatie en inzichten bieden over de impact van luchtvaart op de lokale leefomgeving en de mogelijkheden om gericht de ervaren hinder te verminderen. Hiervoor gaan we in dit deelprogramma de impact van de luchtvaart op de lokale luchtkwaliteit en de maatschappij in het algemeen zichtbaar maken aan de hand van nieuwe technieken. We verzamelen, analyseren en delen objectieve en accurate informatie over de impact van de luchtvaart op de lokale leefomgeving en de mogelijkheden om hinder te verminderen. Hierbij gaat het om onder andere geluid, lokale luchtkwaliteit, externe veiligheid, impact op privacy en hinderbeleving. We ontwikkelen ook nieuwe methodes om beter zicht te krijgen op de maatschappelijke acceptatie van de luchtvaart en de hinder die mensen ervan ondervinden.
Dat doen we door
- nieuwe methodes ontwikkelen voor het beschrijven van de kwaliteit van leven en het maatschappelijk nut van de luchtvaart.
- een kennispartner zijn van de overheid, de luchtvaartsector en belangengroepen, met een actieve bijdrage aan het ontwikkelen van beleid voor de luchtvaartsector.
Het inpassen van de derde dimensie in de stedelijke infrastructuur
Onze steden raken steeds meer verstopt. Stedelijke luchtvaart – de zogenaamde derde dimensie van de infrastructuur – kan hier uitkomst bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan drones en Urban Air Mobility (UAM) – personenvervoer door de lucht.
In dit deelprogramma gaat NLR werken aan een goede balans tussen de inzet van stedelijke luchtvaart en de impact daarvan op de leefomgeving, zoals geluidshinder, visuele hinder en externe veiligheid. NLR concentreert zich hierbij enerzijds op het ontwikkelen van tools om hinder van stedelijke luchtvaart te meten, en anderzijds op het garanderen van de veiligheid van de omwonenden. Daarnaast werken we aan het verminderen van de geluidshinder.
In 2050 moet het mogelijk zijn om in steden via de lucht te reizen, producten te vervoeren en te surveilleren. Om dit te kunnen realiseren zal NLR in 2030 een virtuele driedimensionale infrastructuur ontwikkeld hebben voor de Nederlandse stad. Die noemen we future city. In deze future city worden de voorspellingsmodellen en tools gebruikt waarmee we eerder de driedimensionale infrastructuur vanuit efficiëntie, hinder en veiligheid hebben geoptimaliseerd. Met dit voorbeeld kan de maatschappij een stap in de toekomst zetten waarin de negatieve impact van luchtvaart verkleind is, stedelijke luchtvaart deels autonoom vliegt middels Artificial Intelligence en detect and avoid systemen de veiligheid bewaken.
Mens-machine-teaming
De mens steunt meer en meer op de rekenkracht van computers. Algoritmes en technologieën als kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence), machine learning en eXtended Reality (XR – een mix van Virtual Reality en Artificial Reality) bieden veel mogelijkheden om de mens te ondersteunen bij allerlei soorten taken. Het is zaak om deze vormen van ondersteuning goed af te stemmen op de mens die ze gaat gebruiken.
NLR wil in dit deelprogramma de samenwerking tussen mens en machine in het expertisegebied van NLR (lucht- en ruimtevaart) optimaliseren. We onderzoeken onder meer wat de effecten zijn van technologieën als kunstmatige intelligentie op werknemers in de lucht- en ruimtevaartsector en stellen richtlijnen op voor het gebruik van innovatieve technologieën in de luchtvaart. Dat doen we in de praktijk en aan de hand van (wetenschappelijke) experimenten.
Hiermee wil NLR het ministerie van Defensie, andere overheidsorganisaties, het bedrijfsleven en andere partijen in de lucht- en ruimtevaartsector helpen om de mogelijkheden van nieuwe technologieën goed te benutten, zodat mensen op een effectieve en plezierige wijze hun werk kunnen doen.