Met de toezegging van twintig miljoen euro van de Minister van Economische Zaken komt de bouw van een prototype van de Fokker 100 Next Generation, weer een stap dichterbij. En net als bij de vorige generatie Fokker-vliegtuigen, zal het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) ook voor dit nieuwe type de hofleverancier zijn op het gebied van innovatie.
Afgelopen week werd bekend dat vliegtuigbouwer Next Generation (NG) Aircraft (voorheen Rekkof), twintig miljoen euro heeft gekregen van het Ministerie van Economische Zaken (EZ) om een prototype te ontwikkelen van de Fokker 100 Next Generation. Het nieuwe toekomstige vliegtuig is de moderne versie van de oude Fokker 100. Dat houdt in dat het toestel gebaseerd is op de Fokker 100 maar dan met de nieuwste zuinige motoren, elektronica en winglets (de opstaande randen aan het einde van de vleugel).
Het besluit van het Ministerie van EZ om in Rekkof (dat is opgegaan in NG Aircraft) te investeren, is mede gerelateerd aan NLR-onderzoek. Het NLR heeft bijvoorbeeld al gerekend aan de nieuwe motor en de ophanging van deze motor met computational fluid dynamics (CFD).
Het komende anderhalf jaar wordt gewerkt aan het prototype van de Fokker 100 NG. Als deze demonstrator eenmaal heeft gevlogen en klanten zijn gecontracteerd, dan begint de productie van het toestel en ontstaat er weer een vliegtuigfabriek in Nederland.
Voordat het zover is, zijn er veel werkzaamheden die het NLR gaat doen voor het nieuwe vliegtuig. Zo ontwikkelt het NLR rekenmethodieken voor de bepaling van belastingen op vleugels met winglets. Verder is het NLR bezig met de voorbereidingen voor de windtunneltesten. Dat wil zeggen dat op dit moment geïnventariseerd wordt, wat er getest gaat worden en welke aanpassingen daarvoor aan de windtunnel moeten worden gedaan. Hiervoor maakte het NLR gebruik van de Fokker Windtunnelmodellen die eigendom zijn van Agentschap NL/divisie luchtvaart maar worden beheerd door het NLR. NLR-onderzoekers passen deze modellen nu aan de juiste configuratie zodat de motoren en de ophanging van de motoren straks in de windtunnel kunnen worden getest. De eerste windtunneltesten staan gepland voor mei 2010.
Daarnaast werkt het NLR aan een converter, een avionica onderdeel met software dat ervoor zorgt dat de nieuwe motor van de Fokker 100 NG Aircraft getest kan worden in het bestaande prototype. Ook gaat het NLR ondersteuning geven bij vliegproeven en de instrumentatie leveren die nodig is bij die vliegproeven. Na 2011 zal het NLR betrokken zijn bij het nieuwe cockpit design.
Het NLR heeft onlangs een raamovereenkomst gesloten met NG Aircraft waaronder het NLR haar werkzaamheden gaat uitvoeren. Hierdoor kan het NLR snel reageren op vragen van NG Aircraft. Het NLR is erg verheugd met de ontwikkeling van de Fokker 100 NG Aircraft , die in 2015 klaar kan zijn. Hierdoor kan het NLR weer hofleverancier zijn van innovatie voor een Nederlandse vliegtuigbouwer.