27 haven-gerelateerde bedrijven onderzoeken deze zomer of 3D geprinte scheepsonderdelen de eisen van de barre praktijk van de scheepvaart kunnen weerstaan. Het NLR levert het testwerk.
Het maritieme consortium zal scheepsonderdelen als schroeven, afsluitringen en vloeistofgeleiders 3D printen en testen waarvan eind september de resultaten volgen. Het consortium schakelde het NLR in vanwege zijn brede kennisopbouw en ervaring, zowel theoretisch als experimenteel, met 3D printen van metalen en composieten voor de lucht- en ruimtevaartsector.
Initiatiefnemer is InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en RDM Makerspace. In dit pilot project ‘3D printen van maritieme reserveonderdelen’ worden vier onderdelen in korte tijd 3D geprint en getest. Recent is het consortium agreement door de deelnemende partners ondertekend.
Reserveonderdelen lokaal printen
Het NLR zal de onderdelen testen op functionaliteit en integriteit (waaronder stabiliteit, stijfheid, sterkte) van de producten. Zo kan worden bepaald of de reserveonderdelen voldoen aan de eisen die in de praktijk worden gesteld. Soms kan snelheid een belangrijke eis zijn. Bijvoorbeeld als een schip aan de andere kant van de wereld in de haven ligt en het nodig is om reserveonderdelen lokaal te printen.
In dit project staat samenwerking tussen alle partijen en het onderzoek centraal. Paul Arendsen van het NLR: “Voor het NLR is dit daarom een mooie manier om kennis te maken met het testwerk in de maritieme wereld.”
3D printen in de praktijk
Naast onderzoek naar de voordelen van 3D printen en de economische haalbaarheid, bouwen de partners in het project een database. Deze database geeft een handreiking aan maritieme bedrijven bij het selecteren van materialen, productiemethoden en nabewerkingsaspecten. En het biedt de deelnemers de mogelijkheid om concreet en gericht de voordelen en mogelijkheden van deze nieuwe technologie in de praktijk te benutten.
Presentatie op Wereldhavendagen
Het feitelijke 3D printen van de onderdelen vindt in de maanden juli en augustus van dit jaar plaats. In september worden de onderdelen getest en volgt de rapportage. De voortgang van het project wordt gepresenteerd tijdens de Rotterdamse Wereldhavendagen, begin september. De uitkomsten zullen worden gepresenteerd tijdens een 3D printconferentie in de Rotterdamse Haven, in het najaar 2015.