Het NLR heeft een framework ontwikkeld waarmee efficiënter serious games van hoge kwaliteit kunnen worden ontwikkeld. Deze serious games bieden mogelijkheden voor nieuwe trainingen en om veranderprocessen te ondersteunen.
Serious games zijn in flinke opkomst en dat is niet voor niks; de spellen laten gebruikers experimenteren en creatief problemen oplossen. Daarnaast kunnen gebruikers direct feedback ontvangen op hun input, zodat zij leren van hun fouten.
Het NLR richt zich op de ontwikkeling van serious games om nieuwe mogelijkheden voor trainingen te verkennen en te ontwikkelen. Gaming biedt nieuwe manieren om kennis over te dragen en om niet-technische vaardigheden te ontwikkelen. Gaming kan ingezet worden voor de bewustwording van sociale en veiligheidsaspecten. Andere voordelen zijn kostenbesparingen en de trainingen kunnen op momenten worden gedaan die de gebruiker schikt. Serious gaming kan verder een voorbereiding of aanvulling zijn op (de vaak duurdere) simulator trainingen.
Framework
Het Serious Games Framework van het NLR bestaat uit een selectie van tools en deze tools ondersteunen ontwikkelaars gedurende het ontwikkelproces van een serious game, vanaf het concept tot aan de aflevering van het uiteindelijke product.
Het hart van SGF is de Unity3D engine, een ontwikkelomgeving waarbinnen 2D en 3D games worden gecreëerd voor een breed scala aan platformen (bijv. iOS, Android en Windows). Het biedt ondersteuning voor verschillende off-the-shelf randapparatuur en ook voor online multiplayer games. Daarnaast registreert SGF specifieke gedragingen van spelers en bewaart deze voor toekomstige evaluaties.
Veelzijdige toepassingen
Met het Serious Game Framework (SGF) heeft het NLR voor Defensie de assessment game ‘Behind enemy lines’ ontwikkeld. Met dit spel wordt in korte tijd objectief vastgesteld of militairen meer training nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van samenwerken zodat missies succesvoller uitgevoerd kunnen worden.
Air Traffic Management
Een andere toepassing van serious games laat zien dat deze games ingezet kunnen worden voor veranderprocessen in Air Traffic Management (ATM). Samen met een partner, T-Xchange uit Enschede, heeft het NLR het spel AeroGame ontwikkeld voor de SESAR SJU. Door dit spel te ‘spelen’ leren deelnemers (betrokkenen in de ATM) wat de veranderingen behelzen en raken ze meer betrokken bij het invoerproces. Zo kunnen ze zich beter voorbereiden op de geplande aanpassingen van het ATM systeem die nodig zijn om de capaciteit en efficiëntie van het vliegen te verhogen.
De eerste deelnemers van AeroGame waren belanghebbenden van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en overheden. Zij vonden serious gaming een nuttige tool voor de ondersteuning bij veranderprocessen. Enkele deelnemers: “It is an innovative way of working together”, “It supports motivation” …”, “valuable as a tool to work together and to convince others…”, “AeroGame has great potential to get all stakeholders involved in the future development of ATM.”
Bezoek onze serious gaming pagina.