Recent heeft ESA, de Europese Ruimtevaartorganisatie, een ruimtevaartuig gelanceerd dat zelfstandig in glijvlucht kan terugkeren naar de aarde. Het NLR heeft onder andere de afdaling van het voertuig uitvoerig getest in zijn windtunnel in Amsterdam.
Het re-entry voertuig, het ‘Intermediate eXperimental Vehicle’ (IXV) is gelanceerd vanaf de basis in Kourou, Frans Guyana met een VEGA raket. En heeft daarna succesvol een glijvlucht naar de aarde gemaakt van een hoogte van 450 kilometer.
IXV betreft een lifting body ontwerp dat is uitgerust met achter-rand kleppen voor een bestuurbare vlucht. Het toestel is volledig uitgerust met sensoren voor het meten van data tijdens de vlucht door de dampkring waarbij zeer hoge temperaturen optreden.
NLR is betrokken bij het aerodynamisch ontwerp van het voertuig door het uitvoeren van windtunneltesten en stromingssimulaties. De windtunneltesten zijn door DNW in de supersone wind tunnel SST in Amsterdam uitgevoerd. Hierbij worden de aerodynamische karakteristieken gemeten en berekend voor de laatste fase van de vlucht voordat de parachutes worden geactiveerd. Het betreft stromingscondities met snelheden tot 4.5 keer de snelheid van het geluid.
De meetresultaten van het NLR hebben bijgedragen aan het vaststellen van de minimale vliegsnelheid waarbij het toestel zelfstanding en dus controleerbaar kan vliegen. De meetresultaten van NLR, DLR en ONERA zijn gebruikt voor het bepalen en optimaliseren van de vlucht baan.
De demonstratie van een gecontroleerde vlucht vanuit de ruimte naar de aarde geeft ESA nieuwe perspectieven in het kader van herbruikbare lanceerders, de terugkeer van bodemmonsters van andere planeten en uiteindelijk de terugvlucht van astronauten.
Bekijk hier onze video over de windtunneltesten.