In 2018 sloegen twintig toonaangevende transportorganisaties en kennisinstellingen de handen ineen. Samen hebben ze het actieplan ‘Slim en duurzaam’ opgesteld met als doel om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te brengen naar het niveau van 2005. Vanaf vandaag is er een actualisatie beschikbaar die de huidige stand van zaken weergeeft.
Het afgelopen jaar hebben de organisaties, aangesloten bij het actieplan ‘Slim en duurzaam’, zich gericht op het uitvoeren van de actieagenda die de milieu-impact van de luchtvaartsector moet verbeteren.
In 2019 nam op luchthavens Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport het aantal reizigers licht toe, bleef het aantal vliegbewegingen vrijwel gelijk en daalde het kerosineverbruik tot onder het niveau van 2017. Ook in de huidige tijd, waarin het coronavirus grote impact heeft op de luchtvaartsector, blijft investeren in verduurzaming belangrijk. Zo is er recent een proef gestart met het duurzaam taxiën van vliegtuigen, wordt er geïnvesteerd in duurzame brandstoffen en wordt er voortgang geboekt met onderzoek naar (hybride) elektrisch vliegen. In deze ‘stand van zaken’ is te lezen wat er de afgelopen periode is uitgevoerd op de verschillende thema’s.
Over actieplan Slim en duurzaam
In 2018 sloegen twintig toonaangevende transportorganisaties en kennisinstellingen de handen ineen. De twintig organisaties geloven dat een significante verlaging van de CO2-emissies in de luchtvaart mogelijk is en luchtvaart daarmee een van de meest duurzame, comfortabele en snelle manieren van vervoer kan zijn. Het actieplan Slim en duurzaam is opgesteld, waarin binnen zeven thema’s een significante bijdrage wordt geleverd aan het verduurzamen van de luchtvaart in Nederland. CE Delft beoordeelt het plan als ambitieus en concreet en concludeert dat het geformuleerde doel haalbaar is.