Eind september is met succes nieuwe software voor het detecteren en tonen van conflicten op taxiwegen en op het platform (Taxiway Conflict and Area Intrusion Detection) van CASRI door NLR getest. CASRI is het Second Research Institute van de Chineze luchtvaartautoriteiten CAAC, het grootste bedrijf voor ontwikkeling en implementatie van luchtvaart technologie op de Chinese markt. Als onderdeel van CAAC levert CASRI CNS en ATC producten voor ATMB (de Chinese Luchtverkeersleiding), maar ook luchthaven systemen zoals taxibaan en startbaan verlichting systemen en multi-lateratie systemen, cockpit systemen, brandstof management systemen en informatie, bagage en security systemen. Kortom een bedrijf met een grote naam en een lange geschiedenis in de Chinese luchtvaartindustrie.
Sinds 2014 heeft NLR contact met CASRI waarvan het hoofdkantoor in Chengdu in het westen van China is gevestigd. In 2015 zijn er voor het eerst software verificatie tests voor CASRI uitgevoerd, toen voor een Runway Incursion Alerting applicatie (RIA), software die verkeersleiders een waarschuwing geeft bij dreigende conflicten in en op de start- en landingsbanen. De reden voor CASRI om hun software bij NLR te verifiëren was omdat NLR veel ervaring heeft met safety net algoritmes, en tevens met NARSIM, de NLR ATC Research Simulator, over een simulatie platform beschikt dat op een realistische en flexibele manier luchtverkeer voor tests van systemen kan genereren.
Als vervolg op de succesvolle tests in 2015 hebben vorige week weer tests plaatsgevonden, ditmaal voor de verificatie van het Taxiway Conflict en Area Intrusion Detection software van CASRI. Er zijn meer dan 90 test scenario’s uitgewerkt en op NARSIM uitgevoerd. Als bijzondere highlight is hierbij gebruik gemaakt van een nieuwe touchscreen interface voor de pseudo-pilot positie. CASRI heeft na afloop van de tests te kennen gegeven zeer tevreden te zijn over de manier waarop de opdracht door NLR is uitgevoerd en hoopt de samenwerking in de toekomst te verdiepen.