NLR heeft deze week met een grote drone geoefend op Twente Airport. Met de XCalibur+ jet-trainer –een goedgekeurde drone voor beroepsmatig gebruik (ASRPAS1)- doet NLR ervaring op met het vliegen van drones met straalaandrijving. Inmiddels zijn de eerste testvluchten met de XCalibur+ succesvol verlopen.
Speciaal opleidingstraject
De XCalibur+ jet-trainer- PH-1 is gebaseerd op een modelvliegtuig waarop een aantal modificaties zijn doorgevoerd om het toestel aan de ASRPAS1 eisen te laten voldoen. De drone kan met verschillende snelheden vliegen en wordt radiografisch bestuurd. Het is de eerste keer dat NLR vliegt met deze drone. Vier medewerkers van NLR zijn speciaal getraind in Duitsland, om met jet aangedreven fixed wing drones te kunnen vliegen. Verder worden de proeven begeleid door een piloot met deskundigheid van ‘echte’ jets en drone-jets. De maximale vlieghoogte van de jet-trainer is 1500 voet en blijft binnen zichtafstand van de piloot. Er wordt niet boven bebouwing of natuurgebied gevlogen.
Europees project
De ervaring die met de jet trainer wordt opgedaan is van belang voor toekomstige activiteiten van NLR met betrekking tot grote drones. Zo werkt het NLR aan de ontwikkeling van een groot op afstand bestuurbaar straalvliegtuig, met afmetingen van zo’n 4 meter lang en 4 meter spanwijdte en een gewicht boven de 100 kg. Het doet dit in het kader van het EU Cleansky 2 SCALAIR (SCALed AIRcraft) project, waarbinnen een vliegend schaalmodel van een bestaand verkeersvliegtuig wordt ontwikkeld, gebouwd en getest. Doel van dit schaalmodel is om verband aan te kunnen tonen tussen het vlieggedrag van het schaalmodel ten opzichte van het “full-scale” vliegtuig.
Unieke testlocatie
NLR kiest voor Twente Airport omdat deze locatie uniek is. “Het NLR heeft de beschikking over het Netherlands RPAS Test Centre (NRTC) in Marknesse-Flevoland met een eigen afgeschermd luchtruim. Maar voor de eerste vluchten met de jet trainer en andere grote drones is voor Twente Airport gekozen vanwege de beschikbaarheid van een lange verharde landingsbaan, een obstakelvrije omgeving en relatief weinig luchtverkeer”, aldus Jan Willekens van NLR. Binnen het Dutch Drone Platform werkt NLR samen met Space53 en andere beoogde Drone testlocaties in Nederland ter bevordering van de ontwikkeling en het gebruik van drones.