Daar zat ik dan als kandidaat voor mijn huidige baan. Net afgestudeerd van de TU delft tegenover mijn huidige afdelingsmanager en een HR medewerker, mijn best te doen om mijn interne onrust niet uit te stralen. Na een eerste groet kreeg ik meteen de vraag “wat wil je uit je baan halen?” Mijn zelfvertrouwen nam het over: ik wist heel goed wat ik uit mijn werk wilde halen. Ik wilde techniek combineren met andere vaardigheden; klantrelaties ontwikkelen, acquireren, projecten beheren en managen. Nog belangrijker, ik wilde iets doen wat relevant was voor de wereld waarin we leven.

Bij het NLR heb ik mijn ideale eerste baan gevonden. Op dit moment werk ik aan een nieuw blusvliegtuig, waarbij ik verantwoordelijk ben voor de vliegdynamica (mijn specialisatie) van het toestel. In dit project hebben we alle ontwerpvrijheid gekregen van de opdrachtgever. Ons concept wijkt af van huidige normen en zal voor een veel kortere responstijd zorgen. Gezien de wereldwijde problematiek rondom bosbranden voor mens, natuur en milieu spreekt dit project, behalve de technisch inhoudelijke dimensie, mij enorm aan. Een heel mooi voorbeeld van hoe NLR met toegepast onderzoek echt iets kan betekenen voor de maatschappij; ons ontwerp zal volgend jaar het luchtruim kiezen.

Verder werk ik mee aan defensieprojecten, softwareprogramma’s voor vliegtuigen en aan certificatieprogramma’s voor een Chinese vliegtuigbouwer. Daarnaast ben ik bij commerciële gesprekken en acquisitietrajecten betrokken en leer ik de klant echt kennen. Ik krijg in de uitwerking veel vrijheid van mijn afdelingsmanager. Tegelijkertijd houdt hij me scherp door me zo nu en dan in het diepe te gooien. Naar de Verenigde Staten voor een conferentie, een paar dagen later naar Duitsland voor een gesprek met een klant en een dag later in een KDC-10 toestel van Defensie zitten. Zo ging het er al snel aan toe.

Voor de ingenieur die meer wil dat alleen technisch inhoudelijk werk: houdt de vacatures in de gaten bij het NLR.