Hieronder treft u een overzicht en korte beschrijving aan van de PPS projecten die in 2015 met aanwending van de TKI-toeslag tot stand zijn gekomen.

Laser Coating Removal certification testing and support

Project partners
Industry (NL): LCR
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 466.000
– Funded by TKI:  € 106.000
Duration:  2015-02-01 to 2017-12-31

Doel
Opbouwen van kennis over verfsystemen en de interactie van lasers met verschillende (kleuren en types) verfsystemen, een beter begrip van de effecten op de materiaaleigenschappen van het gebruik van een state-of-the-art verf stripping systeem met een hoog vermogen laser beam.

Research of an improved Fibre Optical Gyroscope

Project partners
Industry (NL): NEDAERO
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 220.000
– Funded by TKI:  € 110.000
Duration:  2015-02-01 to 2016-06-30

Goals
NEDAERO has the ambition to further improve the existing FOG system and its production process, in order to ultimately maintain a market position in large commercial aircraft and expand to other potential market such as smaller aircraft and unmanned aircraft. To accommodate this, it is required to strengthen the current knowledge position in the Netherlands at NEDAERO and NLR by performing R&D on potential innovations on FOG systems.

Utilisation
Current market research show clear opportunities for a low-cost fibre optical rate sensor that has an improved performance over the model that is currently developed by NEDAERO. Performance can be defined in various ways. Research into parameters that influence performance is part of this study. The main performance indicator that is used as benchmark is the Bias Stability.
Together with NEDAERO improvements on the FOG have been explored which are demonstrated during qualification tests to verify the improvements.

AEROGUST (AEROelastic GUST modelling)

Project partners
Industry (NL): –
Industry (EU): Dassault, Airbus Defence & Space, …
Research organisations: NLR, DLR, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 4.289.986
– Funded by TKI:  € 90.000
Duration:  2015-05-01 to 2018-04-30

Background
Tijdens het ontwerp en van modificaties van vliegtuigen is kennis van de belastingen bepalend voor de sizing-analyse van vliegtuigconstructies. Een te conservatieve afschatting kan leiden tot een te zware, en daarbij minder competitieve, constructie. Belastinganalyses zijn voor bijvoorbeeld Fokker Aerostructures al in de proposalfase van cruciaal belang. Een onnauwkeurige schatting van de belastingen kan leiden tot een veiligheidsprobleem. Bij modificaties en retrofit-activiteiten door bijvoorbeeld Fokker Services moet dit uiteraard voorkomen worden. In veel gevallen vormen belastingen veroorzaakt door gust de kritische belastingen van een vliegtuig.

Goals
In het project wordt kennis opgebouwd om de huidige rekenmethode voor gust-belastingen te verbeteren in termen van de nauwkeurigheid, efficiëntie en modellering van onzekerheden. De volgende onderzoeksvragen zullen worden beantwoord:
1) Hoe nauwkeurig zijn de aannamen in de huidige modellering van gust, wat zijn de gevolgen in de berekende belastingen?
2) Hoe kan de huidige rekenmethode van gust-belastingen worden verbeterd met behulp van een geavanceerd aerodynamisch model, bijvoorbeeld CFD, waarbij de afhankelijkheid van experimentele data verminderd wordt?
3) Hoe kunnen de onzekerheden in het model worden gekwantificeerd en in analyse worden meegenomen?

Utilisation
De resultaten van het onderzoek kunnen rechtstreek worden ingezet om NL-industrie beter te ondersteunen in de afschatting van vliegtuigbelastingen ten gevolge van gust- en vliegtuigbelastingen in het algemeen.

AGILE (Aircraft 3rd Generation MDO for Innovative Collaboration of Heterogeneous Teams of Experts)

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures, GenWorks, KE-Works
Industry (EU, other): Bombardier, Airbus Defence & Space, …
Research organisations: NLR, TUDelft, DLR, ONERA, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 8.763.432
– Funded by TKI:  € 150.000
Duration:  2015-06-01 to 2018-05-31

Background
“Competitiveness through innovation” is one out of the main challenges which shapes the current EU work programme and which is highlighted by the “Europe 2020 Flagship Initiative Innovation Union” [European Commission, “Europe 2020 Flagship Initiative Innovation Union”, Brussels, 2010]. Therefore, a competitive supply chain able to rapidly introduce novel, innovative products and to reduce product development costs is a very important contribution leading to lower operational costs and a more affordable transport system for the citizen.

Goals
The AGILE overall project objective targets the significant reduction in aircraft development costs, by enabling a more competitive supply chain able to reduce the time to market of innovative aircraft products.

Utilisation
AGILE develops and quantifies innovative technologies that will result in lower lead times and costs of aircraft and its systems. AGILE focuses on the early stages of the development process, including certification constraints, targeting at least a 40% reduction in time to solve an MDO problem.

Research on High Performance Miniaturized Data Acquisition System for Windtunnel Models

Project partners
Industry (NL): DNW
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 569.000
– Funded by TKI:  € 144.000
Duration:  2015-06-01 to 2016-12-31

Background
The demands of wind tunnel customers in terms of instrumentation density and test results are steadily increasing. Recent experience shows a doubling of data volumes to be acquired during wind tunnel testing every 1.5 years. Since wind tunnel model sizes are fixed, the volume available inside the model is limited. In order to cope with these growing customer demands, embedded data acquisition systems must increase in electronics density to allow the signal conditioning of more model sensors. The use these systems also minimizes the susceptibility to EM interference on the acquired signals and reduces the amount of cabling that is routed to the external data processing systems.

Goals
More advanced instrumentation and miniaturized data acquisition for wind tunnel models. This enables NLR and DNW to maintain their world class “state of the art” in wind tunnel campaigns and wind tunnel models, and enables participation of the Dutch cluster in international aerospace projects and the supply chain of major OEMs.
The key objective of this PPS project is to research to what extend data acquisition systems can be miniaturized in order to keep up with the trend of instrumenting wind tunnel models with more sensors and requiring larger amounts of data with higher sampling rate and accurate time stamping.

Utilisation
MiniDAQ has been developed as a generic, robust and miniature data acquisition unit for up to 20 wind tunnel model sensors. The focus is on the application in DNW’s High Speed Tunnel (HST) because of the relatively small size of the wind tunnel models and extreme  environmental conditions, in particular with respect to pressure and vibrations.
To allow easy integration in the model, the dimensions of MiniDAQ were based on the PSI Pressure Scanner modules that are normally used by DNW for high-volume pressure measurements.

NIPSE (Novel Integration of Powerplant System Equipment)

Project partners
Industry (NL): –
Industry (EU): Safran Nacelles, SNECMA, …
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 6.235.001
– Funded by TKI:  € 120.000
Duration:  2015-06-01 to 2018-05-31

Background
Novel aero engine architectures, such as the Ultra-High Bypass Ratio (UHBR) engines having a larger diameter fan, require a further examination of the powerplant system, especially the integration of the engine systems into the powerplant itself. An engine size that requires smaller and thinner nacelles will produce less space for the engine systems installation, and provides less space for ventilation solutions and the installation of traditional heat exchangers.

Goals
The NIPSE project aims at developing new powerplant equipment, and optimising and integrating this equipment within the engine-nacelle zones in a more time effective way, so as to deliver new technologies up to TRL4 or above that match the requirements of next generation UHBR aero engines. NIPSE will be an enabler for UHBR engine architectures, a technology that is being developed in Europe to address the aero-engine propulsion efficiency gains targeted by 2030 by the Horizon 2020 and the Strategic Research and Innovation Agenda (SRIA2) of the Advisory Council for Aviation Research and Innovation in Europe (ACARE).

Utilisation
Equipment installation within today’s powerplant is very complex, leading to maintenance difficulties for routine maintenance and/or replacement of equipment. The movement away from the fan compartment will further exacerbate this access issue. Any powerplant installation for future engines must provide solutions which do not reduce the current maintenance access to key equipment.

Future Sky Safety - Runway Excursion Prevention

Project partners
Industry (NL): KLM
Industry (EU): Airbus, Airbus Defence and Space, Thales,…
Research organisations: NLR, DLR, CIRA, ONERA, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 30.000.000
– Funded by TKI:  € 465.000
Duration:  2015-08-25 to 2018-12-31

Background
Elke week vinden er een groot aantal incidenten plaats waarbij een vliegtuig tijdens de start of landing van de baan af gaat. Het Future Sky Safety – Runway Excursion Prevention richt zich op kennis- en technologie-ontwikkeling die gaat bijdragen in het verminderen van het risico van dit soort incidenten.

Goals
Het project zal technologie of concepten ontwikkelen die aan boord van het vliegtuig komen en aan de vlieger guidance kunnen geven die zal leiden tot lager runway excursion risico. Er worden algoritmes en tools ontwikkeld waarmee luchtvaartmaatschappijen beter gebruik kunnen maken van de aan boord geregistreerde data en waarmee ze in staat zijn om hun risico op runway excursions te monitoren en tijdig mitigerende maatregelen te treffen. Door deelname van KLM in dit project wordt onmiddellijk een effect gesorteerd bij een operator. Tenslotte zal er onderzoek gedaan worden naar de stopping performance op contaminated runways. Dit zal nieuwe kennis opleveren over de combinatie van eigenschappen van banden en pavements die interessant zal zijn voor Possehl uit Oosterhout. Ook kan dit onderzoek de basis vormen voor nieuwe regelgeving met aanvullende eisen op het gebied van friction, drainage, en andere eigenschapen van de baan en de toplaag. Het Nederlandse Possehl is in de markt voor het leveren en aanbrengen van de bijbehorende runway en pavement technologie.

Utilisation
Er is een aantal directe toepassingen van de onderzoeksresultaten mogelijk. Zo kunnen luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM en Transavia) beter het risico monitoren met de in het project te ontwikkelen tools. Ook nieuwe technologie of concepten die ontwikkeld worden kunnen hieraan bijdragen. De opgedane kennis kan ook worden gebruikt voor de verbetering van de huidige regelgeving omtrent vliegcertificatie en operatie.

PASSME (Personalised Airport Systems for Seamless Mobility and Experience)

Project partners
Industry (NL): KLM, Schiphol
Industry (EU): Optimares, Flughaven Hamburg, …
Research organisations: NLR, TUDelft, DLR, …

Budget en looptijd
Total project budget: € 4.639.086
– Funded by TKI:  € 263.000
Duration:  2015-06-01 to 2018-05-31

Background
Het PASSME project richt zich het ontwikkelen van Passenger-Centric oplossingen (tot TRL6) voor passagiers, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Deze oplossingen zijn industrie-gedreven en richten zich op het accommoderen van de verwachte toename van commerciële vluchten in Europa en het zogenoemde Europese Door-to-Door concept.

Goals
Het doel van dit concept is een verkorting van de reistijd met ten minste 60 minuten, het verbeteren van tijdige en nauwkeurige informatievoorziening tussen alle betrokken partijen, en de reis efficiënt, naadloze, robuust te maken.

Utilisation
Het ontwikkelde Passenger Demand Forecast (PDF)-concept en het prototypesysteem voor de regievoering van de passagiersstromen wordt toegepast voor de luchthaven van Amsterdam en Hamburg. Begin 2018 worden er validaties uitgevoerd op Schiphol die moeten aantonen dat het PDF-systeem de passagiersprocessen op de luchthaven persoonlijker en een minder stressvolle maken

CleanSky MTM Flight Trials

Project partners
Industry (NL): Aeronamic
Industry (EU): Airbus, Thales, Liebherr, SAAB, Rolls Royce, …
Research organisations: NLR, DLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 423.000
– Funded by TKI:  € 169.000
Duration:  2015-01-01 to 2015-12-31

Background
Het “Systems for Green Operations” ITD (Integrated Technology Demonstrator) programma van CleanSky richt zich op het demonstreren van nieuwe systemen en functies aan boord van een vliegtuig, welke duidelijk milieuvriendelijk zijn en relevante economische voordelen bieden. Naast het programma-onderdeel “Management of Aircraft Energy” (MAE) worden deze voordelen verwacht van “Management of Trajectories and Missions” (MTM). Voor dit laatste programma-onderdeel is een optimalisatie- en geleidingsfunctie voor Flight Management Systems (FMS) in ontwikkeling ten behoeve van Continuous Descent Operations (CDO), gebaseerd op tijd en energie. Deze nieuwe technologie is genoemd “Multi Parameter Guidance with Time and Energy Managed Operations” (MPG-TEMO).

Goals
Het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van MPG-TEMO d.m.v. vliegproeven met het NLR onderzoeksvliegtuig in het kader van CleanSky ITD “Systems for Green Operations”. De innovatie van MPG-TEMO technologie, zeker ten opzichte van huidige CDO’s, is dat deze technologie beoogt de daling en nadering  zoveel mogelijk “idle-thrust” uit te voeren door middel van energiemodulatie, en tegelijkertijd te voldoen aan de door ATC opgelegde tijdsdoelstellingen. Deze milieuvriendelijke aanpak maakt het naar verwachting mogelijk de economisch voordelige CDO’s ook overdag uit te voeren zonder negatieve gevolgen voor de capaciteit van de luchthaven.

Utilisation
In dit samenwerkingsproject wordt een ‘on-board’ technologie ontwikkeld waarmee vliegtuigen milieuvriendelijker kunnen opereren, en daarmee sluit dit project naadloos aan bij het “Systems for green aircraft” topic in het “Aircraft systems 2014-2017” thema van de aeronautics roadmap TKI HTSM.
Door het ontwikkelen van milieuvriendelijk technologie voor de luchtvaart sector welke operationeel inzetbaar is, wordt bijgedragen aan de Nederlandse kennisinfrastructuur.