Hieronder treft u een overzicht en korte beschrijving aan van de PPS projecten die in 2014 met aanwending van de TKI-toeslag tot stand zijn gekomen.

Bearing Bypass

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 225.000
– Funded by TKI:  € 112.500
Duration:  2014-12-01 to 2017-12-31

Background
The use of composite components in the aircraft industry is increasing. Many components consist of multiple parts that are connected together by mechanically fastened (e.g., bolted) joints. Mechanically fastened joints are abundant in many types of aerospace structures because of their high stiffness-to-weight and strength-to-weight properties. These properties provide very good potential for substantial weight savings for composite aircraft structures. Detailed knowledge of the failure modes that occur in these mechanically fastened joints, in particular related to bearing-bypass loading, is of paramount importance. development and exploitation of a dedicated test facility for variable bearing-bypass loading of composite laminates.

Goals
This project aims to improve understanding of failure phenomena in mechanically fastened joints in composites. Advanced design criteria for bolted joints of composite parts are developed. These design criteria are based on experimental assessments of the failure behaviour of composite specimens that are representative for industrial applications. This is achieved through the design, the design, application and evaluation of an innovative test facility for specific specimens that are representative for mechanically fastened joints in composite parts. Moreover, detailed finite element simulations of the tests are done to support in the design of a test facility, as well as in the interpretation and thorough understanding of the test results.

Utilisation
The application of novel design methods and more accurate design criteria is of key importance for the further reduction of design time and costs.
The advanced design criteria and the state-of-the-art test facility enables industry to produce lighter composite aircraft structures.

CANAL (CreAting NonconventionAl Laminates)

Project partners
Industry (NL): letters of support Fokker Landing Gear and Airborne
Industry (EU): Airbus, Dassault
Research organisations: NLR, TUDelft

Budget en looptijd
Total project budget: € 3.983.403
– Funded by TKI:  € 219.750
Duration:  2013-09-01 to 2016-08-31

Background
Hoewel tot nu composietlaminaten meestal alleen uit 90, 0 en + / -45 graden lagen bestaan, heeft de ontwikkeling van Automated Fibre Placement technologie mogelijkheden geopend om af te wijken van deze beperkende stap in ontwerp en fabricage. Momenteel zijn er geen niet-conventionele laminaten bekend die in de industrie worden toegepast, maar onderzoek heeft veelbelovende resultaten laten zien bij virtuele analyse en coupontesten. Laminaten met variabele stijfheid en gebogen vezelbanen vertonen een toename in knikbelastingen, alsmede afstemming van eigenfrequenties van zowel platen als cilinders. Rechtevezellaminaten met verspreide vezelhoeken zijn veelbelovend voor een betere schadetolerantie.

Goals
Het doel van EU-project CANAL is om door middel van Dry Fibre Placement (DFP) nieuwe niet conventionele laminaatconfiguraties te ontwikkelen en om engineering tools te ontwikkelen om de implementatie van de technologie te garanderen in de lucht- en ruimtevaartindustie, maar ook in andere industrieën, zoals de automotive-industrie die kan profiteren van een snelle en kosteneffectieve productie van complex gevormde en high-performance composieten onderdelen.

Utilisation
Door de uitvoering van dit programma ontwikkelt het NLR een zeer kostenefficiënte, geautomatiseerde composietproductieproces door de combinatie van goedkopere startmaterialen, optimale laminaatopbouw en Automated Fibre Placement. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet om de recurring kosten van composietproducten te verlagen, de reproduceerbaarheid te verhogen en afvalpercentage te verminderen. Dit is van groot belang om de (inter)nationale concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie te verbeteren.

Automatische preform aanmaak door middel van Pick-and-Place

Project partners
Industry (NL): Fokker Landing Gear, CompoWorld
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 108.000
– Funded by TKI:  € 36.000
Duration:  2013-11-01 to 2015-02-28

Background
Een grote kostenpost in het maken van dikke composieten onderdelen met behulp van Resin Transfer Moulding (RTM) is het handmatig maken van preforms. Om componenten zoals een drag brace van een composieten landingsgestel of balken en kokers in automotive-toepassingen betaalbaar te kunnen blijven maken is het nodig om het preformen te automatiseren. Dit kan op verschillende manieren.
Een huidige state-of-the-art methode is het preformen met behulp van pick-and-place robots. Hierbij worden vlakke weefsels of prepregs vanaf een snijmachine op een nieuwe positie samengevoegd tot een vlakke preform. Voor veel onderdelen is echter een vlakke preform niet voldoende. De vlakke preforms moeten nog tot bijvoorbeeld een U-vorm worden gezet en op een uiteindelijke maat gesneden worden. Hierbij moet de kwaliteit van de weefsellagen gewaarborgd kunnen worden.

Goals
In dit project wordt onderzocht of het huidige niveau van pick-and-placen van vlakke laminaten kan worden uitgebreid met drie taken: het vormen van U-vormige preforms, het op maat maken van deze U-vormige preforms en het automatisch controleren van de afmetingen en vezelrichtingen in de preform. Tevens wordt een eenvoudig kostenmodel opgezet om het gehele automatiseringsproces te kunnen evalueren in vergelijking met de huidige handmatige preform-processen, waarbij zowel fabricagekosten als noodzakelijke investeringen zullen worden meegewogen.

Utilisation
Door de uitvoering van dit programma ontwikkelt het NLR “Robot Based Composite Manufacturing Technologies”. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet om de recurring kosten van composietproducten te verlagen, de reproduceerbaarheid te verhogen en het afvalpercentage te verminderen. Dit is van groot belang om de (inter)nationale concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie te verbeteren.

Demonstration Additive Manufacturing on an Inconel 718 gas turbine component

Project partners
Industry (NL): Sulzer Eldim and DutchAero
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 20.000
– Funded by TKI:  € 10.000
Duration:  2014-02-01 to 2014-11-30

Background
3D printing of metals is an innovative and challenging manufacturing technology for the aero engine industry. Dutch companies, part suppliers to this industry, will face 3D printing for their product port folio in order to improve: 1) product designs and 2) manufacturing approaches. However, most of the companies are not aware of the full capabilities of 3D printing of metal parts. Many questions are still open like: which alloys can be printed, which geometrical freedom is allowable in my design, and are the mechanical properties comparable to alloys manufactured in a traditional way?

Goals
The product, a solid shroud with a honeycomb sealant, was selected in order to demonstrate:
The printability of the high temperature resistant nickel alloy Inconel 718;
The geometrical stability and sensitivity to ‘spring-back’ of the curved backing structure;
Thin wall structures with minimal wall thickness as required for the honeycomb section of the part;
Minimal sized cooling holes on the forward and aft sides (0.8 mm) as well as at the circumferential contact faces (0.55 mm);
The tensile properties of Inconel 718 after printing and heat treatment.

Utilisation
This demonstration program gave valuable data on all aspects as described under the chapter above ‘goals. The alloy is very well printable and the tensile properties exceed the casting propertes. Some texture has been noticed; thus the mechanical properties varies depending on the building direction  and the test samples are taken out.of the part. Minimal wall thicknesses of less than 0.2 mm are achievable.  The output of this programme gave the partners valuable information about the 3D printing technology, what may be expected of this technology and how to apply it in existing and future applications.

FlexPCB vliegtuigbekabeling

Project partners
Industry (NL): Fokker Elmo
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 28.200
– Funded by TKI:  € 14.100
Duration:  2015-12-04 to 2016-08-31

Background
FlexPCB staat voor Flexible Printed Circuit Boards. Flexible Printed Circuits is een bestaande technologie die al veel toepassing vindt in de auto- en telecommunicatie industrie en in medische en consumentenelektronica. Maar nog niet in een niet-afgeschermde vliegtuigomgeving. Het is gesuggereerd dat FlexPCB kan worden toegepast in vliegtuigen als alternatief voor elektrische bekabeling om gewicht en volume te reduceren. Aandachtspunt bij de toepassing van FlexPCB is EMC, met name overspraak . De kleine afstand tussen de geleiders leidt in potentie tot hoge niveaus van overspraak. Een inter-layer shield kan naar verwachting worden gebruikt om overspraak te reduceren.

Goals
Het huidige project omvat modellering van overspraak in een specifieke FlexPCB configuratie met twee signaallagen gescheiden door een inter-layer shield. De simulaties  worden vergeleken met metingen die ook binnen het  project worden uitgevoerd. Het doel is de opbouw van een goed begrip van overspraak in Flexible Prints en de invloed van het inter-layer shield daarop.

Utilisation
De opgedane kennis kan worden gebruikt om overspraak te minimaliseren, zodat elektromagnetische interferentie (EMI) wordt voorkomen. Het huidige onderzoek baant de weg voor het gebruik van Flexible Printed Circuit Boards als alternatief voor elektrische bekabeling in een niet-afgeschermde vliegtuigomgeving.

Validation of unsteady aerodynamics CFD codes for structural dynamics qualification of civil aircraft

Project partners
Industry (NL): DNW
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 918.000
– Funded by TKI:  € 299.995
Duration:  2014-01-01 to 2015-12-31

Background
This partnership covers the development of  an Unsteady Transonic Wind Tunnel Model (based on Embraer DT geometry), according to the state of the art in unsteady aerodynamic model design (phase 1), and the development of a future concept of a wind tunnel model for an integrated unsteady aerodynamic and flutter wind tunnel test.

Goals
The objective of the project is to update the knowledge and most importantly to provide hands-on experience in the field of aeroelastic model design and testing, which contributes to the technological readiness, the competitiveness and the reduction of business risks of DNW with regard to wind tunnel flutter testing.
Using the proposed concept, valuable validation data can be generated in a single test campaign which traditionally has to be obtained from two types of wind tunnel tests, i.e. an unsteady aerodynamic test and a wind tunnel flutter test. Moreover, the concept has potential to be extended to include current problems in industry such as flutter suppression, loads control and loads alleviation. The proposed concept is based on NLR experience with the semi dynamically-scaled approach of wind tunnel flutter models. The dynamic characteristics of the model are governed by the bending modes and the torsional springs attached at the root of the wing. Structural parameters are optimised towards target dynamic characteristics determined through an aeroelastic scaling law analysis between the real aircraft and the model. The aeroelastic scaling law analysis ensures that similar transonic flutter mechanisms occur in the range of flow conditions of DNW’s high speed wind tunnel (HST) as for the full scale aircraft. The installation of pressure sensors and accelerometers in the model allow the model to generate relevant data for unsteady aerodynamic validation.

Utilisation
The expected result of the project is the development of a state-of-the-art unsteady transonic wind tunnel model (Embraer DT geometry) and a well-documented design of a wind tunnel flutter model which can be directly implemented for further aeroelastic wind tunnel model development and transonic testing.

SFWA - Innovative Engine Demonstrator Flying Testbed

Project partners
Industry (NL): …
Industry (EU): …
Research organisations: NLR, …

Budget en looptijd
Total project budget: € xxx
– Funded by TKI:  € 147.000
Duration:  20xx-xx-xx to 20xx-xx-xx

Goals
To perform detailed static & dynamic aero-elastic CROR simulations and compare with ONERA-S1 wind tunnel experimental data on blade deformation and rotor aero-acoustic performance.
To participate to the post-test comparison of numerical predictions with CROR rig test experiments performed in DNW-LLF & ONERA-S1.
To develop CFD/CAA capabilities for full aircraft geometries (i.e. with deployed high lift devices and CROR) and compare the numerical (aero-acoustic) predictions with experiments performed in DNW-LLF.

Development of foldable rotorblade

Project partners
Industry (NL): PAL-V, CompoWorld
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 270.000
– Funded by TKI:  € 90.000
Duration:  2014-10-10 to 20xx-xx-xx

Goals
Het NLR zal in dit samenwerkingsproject onderzoek doen naar, en kennis opbouwen over de robuustheid, de performance, de opvouw-ergonomie en de reproduceerbaarheid van inklapbare rotorbladen.

Advancement of acoustic array technologies for aeronautical wind tunnel testing

Project partners
Industry (NL): DNW
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 2.266.000
– Funded by TKI:  € 566.000
Duration:  2014-09-01 to 20xx-xx-xx

Goals
The research and development of modular noise and autofocus algorithms to support acoustic wind tunnel testing. To support this development a highly detailed (representing acoustic noise sources) wind tunnel model will be designed and manufactured. The wind tunnel model will be an Embraer 175E2 configuration. Embraer will provide wind tunnel test data and full scale test data to validate the algorithms.
The noise measurements for this test will be carried out in a closed-test section configuration. In this case array measurements are required to obtain reliable results and therefore the noise is only measured at t wo directivity angles. Modular noise algorithms will be developed based on public noise models. These algorithms aim to reconstruct the aircraft noise directivity by ad-hoc calibration of the
noise source models based on the array measurement. Noise levels can now be expressed the EPNL, a measure based on which aircraft manufacturers can quickly assess the acoustic performance.
An improvement to current beamforming software will be researched and developed. An algorithm inspired on autofocus techniques in photography is envisaged, that allows automated assessment if a noise source lies within a defined scan grid and adjustment to the right position. This will greatly enhance the depth of focus of the array, and furthermore open up the possibility to obtain source maps for a 3D volume instead of a 2D plane. Furthermore, the quality of the source maps is improved since spurious noise source due to out-of-plane source can be filtered out.

High-pressure pipes by continuous pull-winding technology

Project partners
Industry (NL): ACP Technology, CompoWorld
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 35.802
– Funded by TKI:  € 11.934
Duration:  2014-04-01 to 2016-01-31

Background
Common practice for high pressure pipes is to use a thermoplastic inner tube (or liner), and glass or carbon reinforcement fibres, impregnated with a thermoset resin, winded onto this thermoplastic inner tube. This effectively results in a pipe with a thermoplastic liner and a thermoset reinforcement tube.

Goals
In this project research will be done on a new concept, in which a thermoset resin is used for both the liner and the reinforcement tube.
It is expected that the increased flexibility of the thermoset resin in combination with the high production quality and large design freedom, will result in a spoolable thermoset pipe that allows for application of much higher pressures. Current thermoset composite pipes have only been used in low pressure (up to 40 bars) applications and can be described as rigid pipes.

Onderzoek naar lange duur gedrag glasvezelversterkt thermoplast onder verschillende omgevingscondities

Project partners
Industry (NL): Airborne Oil & Gas, CompoWorld
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 269.355
– Funded by TKI:  € 89.785
Duration:  2013-11-01 to 2015-12-31

Background
In dit project wordt onderzoek gedaan naar glasvezelversterkt polyetheen en polypropyleen. Deze materialen worden onder andere gebruikt voor het aanmaken van olietransportbuizen voor toepassingen in de diepzee. De materiaaleigenschappen onder deze condities zijn relatief onbekend, maar dienen wel bekend te zijn om in een vroeg stadium in het ontwerpproces de eigenschappen van buizen te voorspellen. Met name veroudering van de materialen als gevolg van langdurige belastingen in combinatie met blootstelling aan chemicaliën is onbekend. Met de kennis die in dit project wordt opgedaan kan het ontwerpproces van de olietransportbuizen efficiënter worden uitgevoerd.

Utilisation
Door uitvoering van dit project bouwt het NLR kennis over materialen op, waarmee diepzee olie- en gaswinning met een grotere effectiviteit (men kan dieper boren dan met traditionele metalen pijpen) en met minder risico’s voor het milieu (composieten buizen zijn minder vermoeiingsgevoelig en corroderen niet) kan worden uitgevoerd.

Ontwikkeling composieten bodemplaat

Project partners
Industry (NL): Corellian, CompoWorld
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 135.000
– Funded by TKI:  € 45.000
Duration:  2015-05-01 to 2016-12-31

Background
In dit samenwerkingsproject zal onderzoek gedaan worden naar, en kennis opgebouwd worden over vacuüminjectie van laminaten in combinatie met reactieve thermoplasten, en toepassen van gerecyclede composieten. Met de kennis die opgebouwd wordt kan een materiaal-procescombinatie gekozen worden die afgestemd is op een lager productievolume.

Goals
In het project zal een composieten bodemplaat ontwikkeld worden die onder bestaande en nieuwe auto’s kan worden aangebracht . Het innovatieve ontwerp van de bodemplaat en de gewichtsreductie t.o.v. een metalen bodemplaat zal naar verwachting leiden tot significante brandstofbesparingen.

Smart Industry Fieldlab: ACM

Project partners
Industry (NL): Ampyx Power, Bright Composites, Corellian, Fokker Landing Gear, Label/Breed, Kaptein Roodnat, Omron Europe,   PAL-V Europe, VABO Composites-
Research organisations: NLR, Fontys, TNO, TU Delft, Windesheim

Budget en looptijd
Total project budget: € 5.950.000
– Funded by TKI:  € 328.839
Duration:  2016-xx-xx to 20xx-xx-xx

Background
Composieten producten bestaan uit dunne laagjes basis materiaal (laagdiktes variëren tussen de 0.2 mm en 0.4 mm). Dit basis materiaal bestaat over het algemeen uit een mix van vezels (vaak koolstofvezels) en een hars. Deze laagjes worden tot op heden vooral handmatig neergelegd. Hierdoor is de productie van deze composiet producten zeer arbeidsintensief. Kostenbesparingen zijn te realiseren door:

  • de handmatige lamineerprocessen zo veel mogelijk te reduceren;
  • het verhogen van de reproduceerbaarheid van het fabricage proces;
  • het verminderen van afvalpercentages en uitval van halfproducten tijdens het fabricageproces.

De beoogde kostenbesparingen zijn te realiseren door een verregaande invoering van automatiseringsconcepten tijdens het composieten fabricageproces via standaard robotsystemen. Door deze robotsystemen te voorzien van andere en programmeerbare “koppen” wordt de inzetbaarheid van deze systemen sterkt vergroot en kunnen kleinere series kosten efficiënter aangeboden worden. Dit zijn bij uitstek de productie aantallen waar de Nederlandse MKB kansen ziet.

Goals
private partijen in staat te stellen om in nauwe samenwerking met het NLR composieten constructies te ontwikkelen en de daarvoor benodigde geautomatiseerde fabricagetechnologieën;
intensief samen te werken met het onderwijs om nieuwe kennis op te bouwen en bestaande kennis uit te breiden, die dan weer ingezet en overgedragen kan worden in samenwerkingsprojecten met het MKB.

Utilisation
Door de samenwerking met de partners in de verschillende werkpakketten ontwikkelt het NLR (additionele) “Automated (Robot Based) Composite Manufacturing Technologies”. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet om de recurring kosten van composietproducten te verlagen, de reproduceerbaarheid te verhogen en het afvalpercentage te verminderen. Dit is van groot belang om de (inter)nationale concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie (zowel aerospace als niet-aerospace) te verbeteren.

Optimalisatie fabricage composieten constructiedelen voor hoge temperature - HiTeC - High Temperature Composites

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures, Fokker Landing Gear
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 270.000
– Funded by TKI:  € 90.000
Duration:  2015-04-10 to 2016-12-31

Background
De tot op heden in composieten gebruikte epoxyharsen zijn niet bestand tegen de hoge temperaturen in bijvoorbeeld vliegtuigmotoren of motoruitlaten. Met zogenaamde Bismaleimide (BMI)-harssystemen is het mogelijk composieten constructies te vervaardigen die hoge temperatuurbelastingen kunnen verdragen. BMI is interessant voor bijvoorbeeld Fokker en Airborne voor de productie van uitlaten en de ophanging van vliegtuigmotoren, en de mogelijkheden om BMI-composietdelen van de F35 te kunnen repareren met een gelijkwaardige hogetemperatuurcomposietsysteem.
BMI-harssystemen hebben echter een aantal eigenschappen die de verwerking ervan bemoeilijkt. Dergelijke hogetemperatuurharssystemen dienen op een hogere temperatuur worden uitgehard dan epoxy, wat gevolgen heeft voor de mallen, maar ook voor gereedschappen en hulpmiddelen zoals vacuümzakken, scheidingsfolies, harsinjectieslangen, etc. Deze hulpmaterialen moeten de hoge verwerkingstemperatuur maar ook corrosieve aard van BMI aankunnen.

Goals
In dit samenwerkingsproject zal onderzoek gedaan worden naar, en kennis opgebouwd worden over het ontwikkelen van kostenefficiënte productietechnologieën voor het fabriceren van hogetemperatuur composieten constructiedelen.

Research on smart wind tunnel correction methods

Project partners
Industry (NL): DNW
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 1.136.000
– Funded by TKI:  € 246.000
Duration:  2014-09-01 to 2016-09-30

Background
Wind tunnel testing is a key part of aeronautical research. However, the measurement data of any wind tunnel experiment is contaminated by the aerodynamic interference of the model mounting system and the tunnel walls. Tunnel interference is a complex subject, due to the fact that wind tunnel calibrations, tunnel wall and model support interference are closely related to each other. Therefore, interference continues to be a research item, particularly at high transonic Mach numbers.
The effects of wind tunnel interference to the aerodynamic characteristics of test articles can be assessed from flow solutions based on CFD technology. Computational methods like CFD have matured to a level which allows for the simulation of the transonic flow over a test article in a wind tunnel and free air environment. Combination of the two mentioned computational results provides the increments related to wind tunnel interference. The virtue of CFD methods is the ability to accurately predict increments and is therefore a valuable tool to address the aerodynamic interference of a wind tunnel. The answers provided by CFD also allow for a critical examination and improvement of existing wind tunnel correction procedures that are based on lower fidelity flow physics models, e.g. linear compressible flow. The largest benefit of CFD based wind tunnel interference appears in the high-lift and/or high transonic Mach number flow regimes, where HST-DNW clients have also their key interest.

Goals
The objective is to predict the support and wall interference to a test article in the DNW-HST wind tunnel at high transonic Mach numbers. Independent sets of support arrangements  are defined to quantify the support interference effects in terms of aerodynamic characteristics.  The predicted and measured pressure signature on the tunnel walls will be compared to verify the computational procedure for wall interference assessment.

Utilisation
The answers provided by CFD also allow for a critical examination and improvement of existing wind tunnel correction procedures that are based on lower fidelity flow physics models, e.g. linear compressible flow.

Research into alternative measurement techniques for remotely controlled surfaces

Project partners
Industry (NL): DNW
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 258.750
– Funded by TKI:  € 51.750
Duration:  2016-04-01 to 2016-10-30

Background
Wind tunnel models typically employ remote controls that set angles of control surfaces remotely. The remote controls currently in use have a dedicated angle measurement device that measures the actual angle setting the remote control is set at. The angle measurement is sometimes not as accurate as required and needs maintenance between tests.

Goals
The goal is to improve the remote control angle measurement systems currently used in wind tunnel models
Additional possibilities of angle measurement devices for remote controls are investigated and a prototype is designed and manufactured to be used in a wind tunnel test to generate valuable data to assess the performance.

Utilisation
The results of this research lead to improved measurement results, better matching the CFD results, and a more efficient wind tunnel test for the (NL and abroad) industry.

Predesign of the structure for the RPA-3

Project partners
Industry (NL): Ampyx Power
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 167.420
– Funded by TKI:  € 41.855
Duration:  2015-08-01 to 2015-12-20

Background
With its PowerPlane® technology, Ampyx Power can bring about dramatic change in the energy sector. PowerPlanes will generate renewable power at cost levels far below fossil-fueled alternatives such as coal-fired power plants. This will allow utility companies and banks to invest in renewable power generation capacity while sustainability drivers and economic drivers point in the same direction.
The remotely piloted aircraft (RPA) is one of the elements of the PowerPlane® technology. This RPA is an innovative aircraft that generates efficiently power when connected to the tether, whereas it is able to safely land when disconnected from the tether. This requires ground-breaking development of aircraft technology.
The RPA is developed in a process during which prototypes of increasing scale and complexity are developed and flight-tested. This Public-Private Partnership is an essential step in the development of RPA-3, which is aimed to be the last scaled prototype before the development of the first production version. The RPA-3 is aimed to be tested in a real operational environment.
In this project NLR will combine its aircraft development knowledge and experience for existing aircraft with relevant existing scientific and technological know-how to predesign the highly innovative structure for the RPA-3, as an experimental step towards the completely new RPA product. It is envisaged that the Public-Private Partnership will extend to the full development of the structure in follow-on projects. This Public-Private Partnership is a follow-up of the predesign support project.

Goals
The objectives of the Public-Private Partnership are to confirm the feasibility of the structure of the RPA-3 and to develop the innovative preliminary structural design of the RPA-3.

Utilisation
The additional value for the TKI-programme is to enable the development of a competitive Dutch airborne wind energy product, which would otherwise be impossible without the aircraft knowledge from NLR. The results of the research can be directly used to support the Dutch industry in developing RPA.