Hieronder treft u een overzicht en korte beschrijving aan van de PPS projecten die in 2013 met aanwending van de TKI-toeslag tot stand zijn gekomen.

ECOMISE (Enabling Next Generation Composite Manufacturing by In-Situ Structural Evaluation and Process Adjustment)

Project partners
Industrie (NL): Airborne Technology Centre, PolyWorx
Industrie (EU): Dassault, Samtech
Research organisaties: NLR, DLR

Financiering en looptijd
Totaal project budget: € 5.366.450
– TKI:  € 132.600
Looptijd:  2013-09-01 tot 2016-08-31

Doel
Het doel van EU-project ECOMISE is om een baanbrekend productiesysteem om de volgende generatie van thermohardende composietenfabricage en post-processing mogelijk te maken. Binnen deze nieuwe aanpak worden procestechnieken met hoge precisie ontwikkeld voor Advanced Dry Fibre Placement (AFP), infiltratie (Resin Tranfser Infusion / Resin Transfer Moulding) en uitharden, om de procesefficiëntie te maximaliseren tegen lagere kosten en minder productietijd door minder materiaalverbruik, hogere reproduceerbaarheid, minder energie, minder afval en minder nabewerking.

SmaRTMoulding

Project partners
Industrie (NL): Fokker Landing Gear, CompoWorld
Industrie (EU):
Research organisaties: NLR

Financiering en looptijd
Totaal project budget: € 270.000
– TKI:  € 90.000
Looptijd:  2013-11-01 tot 2016-06-30

Doel
In dit project wordt onderzoek gedaan naar flexibele preform mallen om daarmee het aantal mallen sterk te verminderen. Tevens wordt onderzoek gedaan naar krimpcompensatie in RTM-mallen om daarmee afkeur van producten te verminderen.
Door de uitvoering van dit programma ontwikkelt het NLR nieuwe malconcepten waarmee met kleine aanpassingen verschillende producten door middel van harsinjectie kunnen worden gemaakt. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet om de non-recurring kosten van deze categorie composietproducten te verlagen. Dit is van groot belang om de (inter)nationale concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie te verbeteren.

Thermoplasten stoelframe

Project partners
Industrie (NL): Dutch Thermoplastic Components
Industrie (EU): –
Research organisaties: NLR

Budget en looptijd
Totaal project budget: € 135.000
– TKI:  € 45.000
Looptijd:  2013-11-01 tot 2014-12-31

Doel
The goal of this project is to develop a manufacturing process for a light weight thermoplastic composite back frame of an airplane seat. With thermoplastic composite  airplane seats can be made which conform to the “Fire Smoke and Toxicity” rules and at the same time are lighter than an aircraft seats with  an aluminium back frame.
In the project a selection will be made of some of the most suitable processes. All selected processes will be further developed, including an analysis of the costs associated with these processes. A conceptual finite element model will indicate whether the designs meet the structural requirements.
Eventually production trials are performed, for example with fibre placement and presses. These trials should determine which processes actually are feasible and the costs and technical implications attached to it.
With the optimized process three demonstrators are built to validate the process and the product. The final product is structurally tested and checked against the structural requirements.

E-BREAK (Engine Breakthrough Components and Subsystems)

Project partners
Industry (NL): DutchAero
Industry (EU): SNECMA, MTU
Research organisations: NLR, HSR Rapperwill, Fraunhofer

Budget en looptijd
Total project budget: € 30.138.539
– Funded by TKI:  € 313.342
Duration:  2012-10-01 to 2016-09-30

Doel
Het doel van het onderzoek is een eindige elementen voorspelling te kunnen doen van de slijtage van de abrasief onder verschillende bedrijfscondities. Met name de draaisnelheid en de snelheid waarmee het blad in de abrasief vreet is hierbij van groot belang, blijkt uit experimentele testen. Een significant probleem is dat de slijtage en de krachten die daarbij optreden explosief toenemen bij bepaalde snelheden, wat afhankelijk is van het gebruikte abrasief.

Crosstalk Phase 2

Project partners
Industry (NL): Fokker Elmo
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 70.000
– Funded by TKI:  € 34.751
Duration:  2014-12-01 to 2015-12-06

Doel
Het doel van het project was een gevalideerd elektromagnetisch model te ontwikkelen voor de overspraak tussen getwiste draadparen, rekening houdende met de twist rate van de individuele kabels en met de onderlinge positie van de kabels (zowel longitudinaal als lateraal). Ook de invloed van een eventueel grondvlak en de invloed van afsluitende impedanties wordt in de modellen meegenomen. Voor de validatie van de modellen is gebruik gemaakt van metingen aan tweedimensionale getwiste kabels op printed circuit boards (PCBs) en metingen aan commercieel verkrijgbare twisted pair kabels

ASHLEY (Avionics Systems Hosted on a distributed modular electronics Large scale dEmonstrator for multiple tYpe of aircraft)

Project partners
Industry (NL): ACQ Inducom
Industry (EU): Thales, Airbus, GE Avionics
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 39.304.786
– Funded by TKI:  € 107.500
Duration:  2013-10-01 to 2017-09-30

Doel
Het doel van de werkzaamheden in EU-project ASHLEY is om verder te gaan met het verrichten van onderzoek op basis van de bestaande SCARLETT state-of-the-art in gebieden waar innovaties waarschijnlijk het meeste van het DME-groeipotentieel kunnen maken.
Het project zal de Europese industrie in een positie stellen om een gemeenschappelijke beveiligde multi-domein avionicaplatformoplossing aan te bieden in een wereldwijde reeks van vliegtuigtypes, op een hoger niveau van ontwikkeling bij ingebruikneming.

AFLoNext (2nd Generation Active Wing Active Flow- Loads & Noise control on next generation wing)

Project partners
Industry (NL): Fokker Aerostructures, ACQ Inducom, …
Industry (EU): Airbus, Dassault Aviation, EADS, ASCO, …
Research organisations: NLR, …

Budget en doorlooptijd
Total project budget: € 37.066.858
– Funded by TKI:  € 181.700
Duration:  2013-06-01 to 2017-05-31

Doel
In the project, research is done on flow control by means of a fluidic jet at the location of the connection between an aerodynamic surface and the fuselage, in transonic conditions. The NLR research focuses initially on the validation of methods required for these applications. Furthermore, the research focuses on the electrical integration of actuators and the development of an insert in the wing for the physical integration of these actuators. Finally a suction panel is being developed, in which is also electrical anti-icing is being integrated.

Thermal model development

Project partners
Industry (NL): Fokker Elmo
Industry (EU): –
Research organisations: NLR

Budget en looptijd
Total project budget: € 71.982
– Funded by TKI:  € 35.991
Duration:  2014-05-26 to 2015-09-30

Doel
The objective of the project Thermal Model Development is to research how to model and correlate thermal behavior of wiring harnesses, covering most relevant wiring situations with known and appropriate accuracy that is acceptable as proof in verification support. Its results are conditional to the program future state of art: automated thermal design to deliver safer wiring with a lower weight requiring less engineering effort.